HBO’s verliezen aansluiting met eventbureausHBO’s verliezen aansluiting met eventbureaus
Back Back Column

HBO’s verliezen aansluiting met eventbureaus

07 maart 2017

Door Pieter Schure - Elk jaar weer stellen wij stageplaatsen beschikbaar aan - voor ons relevante - HBO opleidingen. Zo hebben wij door de jaren heen zeker meer dan 40 stagiaires binnen ons bedrijf opgeleid. En op enkele ’gevallen‘ na werkte dat heel goed. Niet alleen voor onszelf, maar ook voor de student, de opleiding en onze opdrachtgevers.

De opleidingen waren blij met zo’n gave en leerzame stageplek voor hun student. De student was blij met de verantwoordelijkheid en vrijheid die hij of zij binnen ons bedrijf kreeg en kon na de stage prima zelfstandig (kleinschalige) events organiseren. De opdrachtgevers waren blij, omdat ons team, inclusief de stagiaires, gewoon goede kwaliteit levert. En zelf waren wij ook blij, omdat we vaak goede stagiaires wisten te binden die, nadat ze zich tijdens hun stageperiode hadden bewezen, direct in dienst konden komen. Kortom; iedereen blij.

Maar sinds enige tijd, of eigenlijk sinds enige jaren, gaat het anders… En daar zijn wij niet blij mee. Collega bureaus en de student trouwens ook niet. Wat is er aan de hand? Stagiaires zijn eigenlijk geen stagiair meer, maar verkapte onderzoekers in de dop. En ze zoeken helemaal geen stagebedrijf, maar een ‘laboratorium’ voor hun onderzoek. Ze solliciteren ’undercover‘ als stagiair. Maar iedereen die een kort gesprekje aangaat, krijgt al snel te horen dat de student minimaal 50% van zijn of haar tijd aan een onderzoek moet werken. In de overgebleven tijd kan de stagiair dan wel meewerken, mits het onderzoek dat toelaat natuurlijk. Of ik daar blij mee ben? Zeker niet! Ik zie het meer als het doorschuiven van verantwoordelijkheden. Daarom roep ik de HBO’s op om hun probleem zelf op te lossen en het niet op ons bordje te schuiven..…

HBO’s moeten voldoen aan kwaliteitscriteria voor hun curriculum en die eisen zijn in de loop der jaren aangepast en verzwaard. Prima wat mij betreft, want een gemiddelde HBO'er mag echt wel wat strakker zijn op de Nederlandse taal, communicatie, representatie en motivatie. Goed bezig dus! Maar je kunt ook te ver gaan. HBO’ers gooien hun theoretische kwaliteitseisen, zoals het doen van gekwalificeerd onderzoek en het aanleren van (statistische) analyses, nu zonder pardon over de schutting naar het bedrijfsleven. En daar gaat het mis.

Met alle plezier nemen wij hardwerkende stagiaires, die het evenementenvak onder de knie willen krijgen, op in ons team. In vijf of tien maanden begeleiden wij zo’n gemotiveerde young professional binnen ons bedrijf. Zodat hij of zij na de stage helemaal zelf evenementen kan organiseren. Van het schrijven van een offerte, inclusief budgettering, tot het produceren, uitvoeren en afronden van het evenement, inclusief een nacalculatie én het verzenden van de factuur. Dat klinkt heel leuk en dat is het ook, maar het vergt van de stagiair inzet, motivatie, verantwoordelijkheid en precisie. En ook niet onbelangrijk, de stagiaires moeten proactief zijn, anticiperen en representatief zijn, in hun voorkomen, maar zeker ook in taalgebruik, spelling en grammatica… Ja, het leven van de stagiair bestaat echt uit meer dan alleen het halen van koffie. Of het schrijven van een onderzoeksplan waar niemand op zit te wachten.

Onze branche is er één van hard werken, doorpakken, op de goede momenten de goede dingen zeggen en beslissen. We kunnen over tal van onderwerpen meepraten, omdat we zoveel verschillende thema’s behandelen tijdens onze events en congressen. En we kunnen de juiste vragen stellen, waardoor we soms sneller tot de kern komen dan de duurst betaalde managementconsultant. Maar wat we als branche niet doen, is onszelf verliezen in dikke onderzoeksrapporten over onderwerpen die we na heel veel wijntjes hebben bedacht. ’Omdat de student nou eenmaal een onderzoek moet doen‘. Communicatieplannen, concurrentieonderzoeken, duurzaamheidsadviezen, HR analyses, klanttevredenheidsonderzoeken, marketing adviezen; onze kasten liggen er vol mee. Omdat het moet…

Onze branche heeft grote behoefte aan talentvolle eventmanagers. En die lever je als HBO niet af door ze tijdens een laatste fase van de studie nog even te leren hoe je een semi wetenschappelijk onderzoek doet. Doe dat liever eerder in het curriculum en zorg dat wij goede meewerk stagiaires kunnen werven. Stagiaires die wij wegwijs maken in de praktijkwereld, in plaats van dat ze ons meenemen in hun onderzoekswereld. Zo is iedereen weer blij…..

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

HBO’s verliezen aansluiting met eventbureausHBO’s verliezen aansluiting met eventbureaus

Column: deze eventmanager werkt vanuit de zon!

Opleidingen, trainingen en workshops
HBO’s verliezen aansluiting met eventbureausHBO’s verliezen aansluiting met eventbureaus

Freelance dagvoorzitter nodig?

Opleidingen, trainingen en workshops
We willen weer ideeën met elkaar uitwisselen, 100% offlineWe willen weer ideeën met elkaar uitwisselen, 100% offline

100 % offline – events na corona

Opleidingen, trainingen en workshops
HBO’s verliezen aansluiting met eventbureausHBO’s verliezen aansluiting met eventbureaus

Waarom contentmarketing nuttig is voor jouw evenement

Opleidingen, trainingen en workshops
Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!