Back Back Nieuws

Grote Marketing Enquête 2013: Het draait allemaal om de klant

10 september 2013

De marketeer krijgt weer wat vaste grond
onder zijn voeten. De gekte rond sociale media is over zijn hoogtepunt heen, de
meeste groei wordt nu verwacht van mobile. En het draait bij marketeers weer
gewoon om de klant. Dat blijkt uit de Grote Marketing Enquête 2013, uitgevoerd
door Trendbox in opdracht van Tijdschrift
voor Marketing
.

Belangrijkste
uitkomsten
De Grote Marketing Enquête start al 12 jaar met de open vraag wat
de komende jaren de grootste kansen en uitdagingen voor het vak zijn. De belangrijkste uitkomst: Marketeers
zien heel veel kansen, vooral op het vlak van mobile marketing en big data.
Respondenten kennen aan mobiel -evenals vorig jaar- ook het grootste
groeipotentieel toe. Vier op de tien verwachten er in het komende jaar ‘iets’ mee
te gaan doen, 3 procent doet er nu al ‘iets’ mee. Daarnaast wordt er een veel
grotere nadruk op de centrale positie van de klant gelegd.

Elsbeth Eilander, chef Tijdschrift voor Marketing: ‘Mobile
marketing is voor marketeers natuurlijk bij uitstek een tool om op veranderend
consumentengedrag in te spelen, en om op die manier bestaande relaties te
bevorderen.’

Zorgen
om vakmanschap
Zorgen zijn er ook, over de
professionaliteit en vakmanschap. Enerzijds gaat het om het groeiende
contingent aan zelfbenoemde deskundigen en dito digitale goeroes waar de
doorsnee marketeer niet vrolijk van wordt. Anderzijds eisen de versnippering
van het medialandschap en de wirwar aan nieuwe marketingtools hun tol: je kunt
niet alles meer weten, laat staan begrijpen.

Het aantal bedrijven waar nu sprake is van een hoger
marketingbudget is fractioneel toegenomen, vooral in het b2c-kanaal. Een
fragiel lichtpuntje. Volgens opgave van de marketeers gaat nu gemiddeld 48
procent van de bestedingen naar digitaal, en 52 procent naar offline.

Het Grote Marketing Congres
De resultaten vormen ook de rode draad voor Het Grote Marketing Congres, dat 8 oktober plaats vindt in de Amsterdam
Arena. Onder andere Josh Grau (Twitter), Dorkas Koenen (Essent) en Aliette van
der Wal (Philips) maken hun opwachting. Meer informatie over sprekers en
programma vindt u op www.hetgrotemarketingcongres.nl.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!