Back Back Achter de schermen

Gouden Giraffe interview: In’tent en MetService over AmsterdamDiner

06 maart 2008

In’tent Belevingscommunicatie en MetService zijn met de vijftiende
editie van het AmsterdamDiner  wederom genomineerd voor een Gouden Giraffe in de
categorie Charity Events. Net als vorig jaar, toen ze de Gouden Giraffe in dezelfde categorie naar Vitae zagen gaan. Het AmsterdamDiner is een liefdadigheidsdiner
met als doel de hiv- en aidsproblematiek in het bedrijfsleven
bespreekbaar te maken. Daarbij worden de projecten van het Aids Fonds
en STOP AIDS NOW! gesteund.
(Voor een korte casebeschrijving klik hier.)

High Profile had een interview in Amsterdam bij In’tent met Frans Smits van In’tent Belevingscommunicatie  en Frank van der Laan van MetService. In het Gouden Giraffe interview vorig jaar zat initiatiefnemers Robert Weyhenke van opdrachtgever De Grote Onderneming ook aan tafel. In dat interview werd de historie van het AmsterdamDiner belicht. Klik voor dat interview hier.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Dit jaar gaan we het daarover daarom maar heel kort hebben. Aanleiding voor het eerste AmsterdamDiner op zondag
19 juli in 1992 was het World Aids Congres dat dat jaar in Amsterdam
werd gehouden. Voor het eerst kreeg de Amsterdamse hotellerie in de
doorgaans magere juli-maand de kamers vol. En nog mooier: tegen
congresprijzen. Het AmsterdamDiner was in principe een eenmalige
gebeurtenis vijftien jaar geleden, maar is door het enorme succes een
jaarlijks terugkerend evenement geworden. Toen was de doelstelling heel
concreet voor het Aidsfonds dat een jong fonds was geld in te zamelen
en er concrete doelen aan te hangen. En Aids ook bespreekbaar maken.

[Frans] Eigenlijk tot 1996, tot het jaar dat het AmsterdamDiner een jaar uit
de lucht is geweest, dat is ook het jaar dat de medicijnen op de markt
zijn gekomen, was het heel erg gericht op de Nederlandse situatie en
daarmee op de homo-scene. Het was tot dat jaar echt nog een homoziekte.
En daarna is een jaar van bezinning geweest,
van hoe nu verder. Het probleem leeft, de pillen bleken niet een
eentweedrie oplossing te zijn, het was inmiddels best wel bespreekbaar
in het bedrijfsleven, toen is deel 2 van het AmsterdamDiner gestart.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

[Frans] In die jaren heeft het AmsterdamDiner zich ook ontwikkeld tot een sterk evenement of project voor het bedrijfsleven. Dat had natuurlijk ook te maken met het Aidsfonds dat een hele ontwikkeling had doorgemaakt, het werd internationaler, in Nederland was medicatie, daarbuiten wed het Afrikaanse drama groter en groter…

Even over het evenement zelf, ik ben er nog nooit geweest, lukt het elke keer met de zaal om er iets innovatiefs neer te zetten dat het idee van de vorige overtreft?
[Frans] Ik denk dat het ons bijzonder goed lukt om elk jaar die paar momenten zo goed mogelijk uit te nutten. Er zijn maar een paar momenten in de avond dat er iets gebeurt op een podium, tussen de gangen door, de rest van de avond wordt druk genetwerkt, daar moet je niet te veel in gaan storen.
Maar we wisten in de Flashback van 15 jaar AmsterdamDiner dat het moment – dat heel Nederland zich nog wel voor de geest kan halen – dat René Klein op de schermen de hele zaal muisstil zou krijgen. Er komt dan weer iets terug van dat gevoel van voor 1996.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

[Frank] Wat ik spannend vond dit jaar was onze eerste veiling. Elk gala heeft z’n eigen veiling, behalve het AmsterdamDiner en dit jaar had ie voor het eerst een stille veiling, een silent auction, en die heeft zeer positief gewerkt. Je hoeft de zaal niet stil te leggen, men kon langs de items lopen waar men op kon bieden, daar waren speciale ruimtes voor gemaakt. Items allemaal mooi uitgelicht, displays erbij wat het allemaal precies was. Je kon kijken wie er had geboden, maar als je niets met de veiling had had je er ook helemaal geen last van.

[Frank] Bij ons in de zaal zit ook een groot deel dat daar ook helemaal niets mee heeft, en als een klein groepje er aan meedoet is het voor de rest eigenlijk niet meer interessant. Nu hebben we daar toch extra opbrengsten van en daar gaat het natuurlijk wel om: maximalisatie van de opbrengsten.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!