Back Back Achter de schermen

GG 2012 | The Oddshop: ‘De Opkikker van Bas staat voor de puurheid en eerlijkheid van Stichting Opkikker’

19 maart 2012

Stichting Opkikker bezorgt ernstig zieke kinderen en hun gezin de dag van hun leven. Het hele jaar door organiseert de stichting dit soort dagen, gestuurd door de ‘grootste wens’ van de kinderen. De vraag aan reclamebureau The Oddshop was simpel: Willen jullie ons helpen Stichting Opkikker op de kaart te zetten bij het grote publiek? Financiële middelen waren er niet. The Oddshop hoefde daar niet lang over na te denken en bedacht een succesvolle campagne waarin de Opkikkerdag werd ingezet als communicatiemiddel. Oscar Hamming, mede-eigenaar van The Oddshop, vertelt over deze bijzondere uitdaging en hun nominatie voor de Gouden Giraffe MVO.

Hoe zijn jullie in aanraking gekomen met Stichting Opkikker?
‘Via een gezamenlijk contact, Rob Rekers, hebben wij de mensen achter Stichting Opkikker mogen ontmoeten. Stichting Opkikker heeft bij Rob aangegeven dat zij de noodzaak zien om meer aandacht te vestigen op de stichting. Via Rob hebben wij een heel leuk gesprek gehad met Stichting Opkikker en hebben ze ons gevraagd of wij ze daar bij willen helpen. De mensen achter Stichting Opkikker zijn zo ontzettend enthousiast en zitten vol passie dat wij al snel zeiden dat wij ze heel graag willen helpen.’

Hoe zijn jullie met deze vraag aan de slag gegaan?
‘De primaire doelstelling was om de naamsbekendheid van Stichting Opkikker te vergroten. Vanuit daar zijn wij gaan denken welke invulling wij daar aan zouden geven. Wat ons zo opviel tijdens de gesprekken met Stichting Opkikker is de puurheid van waaruit zij werken. Alles wat zij doen komt vanuit de gedachte om een ziek kind en hun gezin te helpen. Al snel wisten wij dat we daar iets mee moesten doen. Vanuit die gedachte zijn we met de conceptontwikkeling gestart en kwamen wij op het idee om geen standaardwervende campagne voor ze te ontwikkelen. We wilden meer zitten op de werkwijze van Stichting Opkikker en het feit dat zij alles in het werk stellen om de kinderen en hun gezin de dag van hun leven te geven. De vraag was hoe we deze gedachte konden doortrekken in de communicatie die we voor ze gingen maken. Uiteindelijk kom je tot het besef dat het maken van een commercial of advertentie ons vak is, maar dat dit hele bijzondere dagen zijn voor zowel onszelf als mensen die komen kijken. Door dit voor te leggen aan de stichting, zijn wij in contact gekomen met Bas en zijn wij gaan praten over zijn wens. Zijn ultieme wens was de hoofdrol spelen in een echte Hollywood film. Dat gesprek maakte dat wij ons concept hadden; we gaan deze wens van Bas in vervulling brengen en daarmee communicatie maken voor de stichting. Hiermee sla je eigenlijk twee vliegen in één klap.’

En hoe hebben jullie dit aangepakt?
‘Wij hebben vanaf het begin tegen Stichting Opkikker gezegd dat als we dit doen, dan gaan we dit heel goed doen en proberen wij hier de beste mensen bij te betrekken. In het gesprek met Bas hebben we doorgevraagd naar zijn droom. Wat hij leuk vindt, wat volgens hem een echte Hollywood film is en hoe hij denkt dat het leven van een acteur eruit ziet. Dit enthousiaste verhaal was de basis voor wat wij wilden neerzetten en toen zijn wij binnen ons netwerk gaan kijken hoe dit te realiseren. We hebben vervolgens contact opgenomen met productiemaatschappij Czar en specifiek met regisseur Jeroen Annokkeé om uit te leggen wat ons idee is en de vraag of zij hierbij wilden helpen. Zij waren gelijk heel enthousiast wat resulteerde dat zij, net als ons, dit project belangeloos wilden oppakken. Wat er dan gebeurt, is heel mooi om te zien. Zij bespraken dit idee intern en uiteindelijk bleken er zoveel mensen enthousiast te zijn om ook zijn of haar steentje bij te dragen, dat wij op de set met een 90-tellende crew stonden om Bas een onvergetelijke dag te bezorgen.’

Hoe zag deze onvergetelijke Opkikkerdag voor Bas eruit?
‘De Opkikker van Bas was een hele bijzondere dag. ’s Ochtends werd Bas verrast met een grote witte limousine die voor de deur stond. Daarin is hij samen met zijn moeder en zusje opgehaald en vervolgens als een echte filmster naar de set in Aerdenhout gebracht. Op die set stond de hele crew hem al op te wachten wat echt een bijzonder moment was voor iedereen. Op de set was een echte trailer aanwezig waarin Bas en zijn zusje zich even konden terugtrekken en voornamelijk ook voor Bas om even te kunnen rusten tijdens deze intensieve dag. Vervolgens hebben we Bas over de set geleid, vertelt hoe alles precies in zijn werk gaat en dat hij de ster van de dag zou zijn. Na de visagie en de kleding was Bas helemaal klaar voor de echte filmopname. Dit heeft een hele dag geduurd met alle scènes die zijn opgenomen en uiteraard mocht hij meepraten met de regisseur en meekijken bij de cameraman op het moment dat er andere scènes werden gefilmd. Het was een hele bijzondere dag voor Bas, samen met zijn moeder en zusje, waarop hij zich een echte superster voelde. Maar ook voor ons en de hele crew was dit een dag wat ons altijd bij zal blijven en wat ons een ontzettend dankbaar gevoel heeft gegeven om hieraan mee te mogen werken.’

Hoe hebben jullie deze dag uiteindelijk verwerkt tot de mediacampagne?
‘De productiemaatschappij is al het beeldmateriaal van de Opkikkerdag gaan editen tot de commercial zoals je het ook op televisie hebt kunnen zien. Bas moest daar natuurlijk wel bij betrokken worden, hij was immers de hoofdrolspeler. Dus wij hebben de film voor Bas en zijn familie in première laten gaan in de studio bij de productiemaatschappij, wat ook weer een bijzondere ervaring was voor Bas. Vervolgens was het de uitdaging om deze film ook daadwerkelijk in de media te krijgen en daar heeft Rob Rekers, samen met Stichting Opkikker, een hele belangrijke rol in gespeeld. Zij zijn in gesprek gegaan met verschillende zenders en gevraagd of zij mee wilden werken en dat heeft gewerkt. De commercial heeft onder andere op de publieke zenders, SBS, NET5, Veronica, Disney Channel, MTV, TLC en Nickelodeon gedraaid tegen hele bijzondere, zo goed als belangeloze, samenwerkingstarieven.’

Wat is hiervan het resultaat geweest?
‘In een notendop heeft dat geresulteerd in een bereik van 58,6% wat neerkomt op ongeveer 9 miljoen mensen die de commercial hebben gezien. Wij noemen dat 24 miljoen contactmomenten wat betekent dat deze mensen de commercial meerdere keren hebben gezien. De commercial is ook online ingezet en dat heeft 2,4 miljoen impressies gerealiseerd. Dit zijn vooral de technische cijfers maar het voornaamste doel was om de landelijke naamsbekendheid te vergoten. Uit onderzoek is gebleken dat na de eerste campagneperiode deze bekendheid met ruim 12% is gestegen ten opzichte van de meting net voor de campagne. Daarnaast is uit het onderzoek gebleken dat ook de merkwaardering van Stichting Opkikker is gestegen. Maar het belangrijkste doel was om de grote droom van Bas waar te maken en ik denk dat dit heel goed gelukt is.’

Waarom behoort deze case volgens jullie tot de genomineerden in de categorie MVO?
‘Ik denk omdat het een uniek concept is en juist de oprechtheid van het hele idee deze campagne zo bijzonder maakt. Er wordt geen gelegenheid onbenut gelaten om die kinderen een mooie dag te geven. En dat is ook nu gebeurd met het evenement. Door juist het evenement in te zetten als communicatiemiddel, hebben wij een bijzondere campagne weten neer te zetten waar eigenlijk niets buiten de boot is gevallen, maar juist alles heeft samengewerkt om de doelstellingen te behalen. Maar waar nooit uit het oog is verloren dat het altijd gaat om die speciale Opkikkerdag voor het kind.’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!