Back Back Achter de schermen

GG 2012 | Dechesne & Boertje: ‘Wij hebben een beleving neergezet die mensen heeft doen veranderen’

22 maart 2012

Change the World. Dat was de boodschap van de EO Amsterdam University 2011, een initiatief van de Nederlandse chapter van ondernemersvereniging Entrepreneurs Organization. Zij wilden met dit congres ondernemers bewust maken van de veranderingen in de wereld en met elkaar in gesprek gaan wat ondernemers kunnen en moeten bijdragen aan deze veranderingen. Pieter Bas Boertje, mede-eigenaar van Dechesne & Boertje Eventmarketing, is lid van deze club en heeft een belangrijke rol gespeeld in de organisatie van dit congres. Als genomineerde voor de Gouden Giraffe Beste Congres vertelt hij ons meer over dit bijzondere evenement.

Dit project heeft eerst een introductie nodig…
‘Ik ben lid van de Entrepreneurs Organization, de grootste ondernemersvereniging wereldwijd. Het is een heel hecht netwerk waarbij ondernemers elkaar helpen in het ondernemen. Het is niet alleen een netwerkclub, maar ook club om elkaar te inspireren en te ondersteunen. Het netwerk is met 8.000 ondernemers wereldwijd actief en opgedeeld in verschillende chapters waaronder in Nederland. Met de Nederlandse chapter van 140 leden organiseren we veel evenementen waarin we elkaar ontmoeten en inspireren. Vanwege mijn lidmaatschap ben ik veel betrokken geweest bij de organisatie van dit soort evenementen. Naast deze lokale evenementen worden ook wereldwijde University evenementen georganiseerd. Deze University is een vijfdaags evenement en wordt twee keer per jaar in verschillende landen georganiseerd. Het hoofdkantoor in Amerika bepaalt in welke landen dit plaatsvindt. Als Nederlandse ondernemers wilden wij graag de University naar Nederland halen. Ik heb de pitch verzorgd om het evenement naar Nederland te halen en dat is gelukt. Ieder land pakt altijd enorm uit en daardoor zijn het ook altijd prachtige evenementen. Als Dechesne & Boertje hebben wij ons enorm ingezet voor dit evenement en de conceptontwikkeling, productie en het logistieke gedeelte, in samenwerking met de andere ondernemers, op ons genomen. Dit alles geheel op vrijwillige basis.’

Hoe wilden jullie als Nederlandse ondernemers het congres neerzetten?
‘Als Nederland zijnde hebben we gezegd het heel anders te gaan doen. Wij wilden de University op een andere manier vormgeven, maar bovenal impact creëren bij de gasten met de inhoud van het evenement. Wij hebben één aansprekend thema bedacht: Change the World. Een vrij ambitieus thema. Wij vinden dat je met die 8.000 ondernemers wereldwijd een vuist kunt maken in deze snel veranderende wereld, waar wij als ondernemers ook een verantwoordelijkheid in dragen. Dus hoe kun je als ondernemer op een andere manier met je bedrijf in de wereld staan om mee te werken aan een betere wereld? Deze boodschap hebben wij tijdens het congres opgesplitst in drie subthema’s. De eerste dag hebben we ons gericht op de wereld in zijn algemeenheid. Hoe gaat het met de wereld? Wat zijn de grote veranderingen die plaatsvinden? Op de tweede dag hebben we het programma gericht op het bedrijf. Wat gebeurt er binnen het bedrijfsleven aan veranderingen? Wat kunnen wij als ondernemers daarin doen? En de laatste dag was gericht op de ondernemer zelf. Hoe kun je veranderingen voor jezelf of binnen je gezin creëren?’

En hoe werden deze thema’s uitgerold in het programma?
‘Iedere dag hadden we opgesplitst in twee delen. Het eerste deel bestond uit gave en inspirerende sprekers. Niet zoals bij een ‘standaard’ congres, maar heel intiem door de 600 gasten in een kring rondom het podium te plaatsen en gebruik te maken van indrukwekkend video- en filmmateriaal. De tweede deel van de dag bestond uit World Cafés. Dit zijn interactieve sessies waar de gasten heel snel in contact met elkaar komen en waar je samen over allerlei thema’s praat. Uitkomsten daarvan werden op tafelkleden geschreven en in het hotel opgehangen om de ondernemers ook achteraf bewust te laten zijn van wat er die dag besproken is. Deze sessies resulteerden op het einde van het evenement in een manifest dat geschreven is. Een manifest waarin de ondernemers beloofden om na het evenement op een andere manier in de wereld te staan en op een andere manier met hun personeel of goede doelen om te gaan.

Het leuke aan dit evenement was dat het niet alleen bleef bij de inhoudelijke en interactieve programma’s van overdag, maar ’s avonds ook geweldige evenementen plaatsvonden. Zo hebben we een Hip Holland Night in de Westergasfabriek georganiseerd, waar 600 internationale ondernemers samen de klompendans dansten op oranje klompen. De derde avond hebben 25 Nederlandse ondernemers gasten thuis ontvangen voor een diner. Dit was heel persoonlijk en bijzonder voor de internationale gasten, want veel kennen het niet om bij iemand thuis te eten. En de laatste avond hebben we een groot galadiner in de Oude Kerk in Amsterdam georganiseerd. Het verrassende van die avond was het koor Lust For Life. Mensen met rollators kwamen het podium op waardoor je verbaasde gezichten zag in de zaal: ‘Wat krijgen we nu?’. Maar dit bejaardenkoor zongen allemaal hippe popliedjes waardoor het één groot afsluitend feest werd voor alle ondernemers.’

Wat maakt dit congres vernieuwend en onderscheidend?
‘We hebben echt een beleving gecreëerd bij de gasten met als doel dat de deelnemers echt zouden gaan veranderen. De kracht van het evenement zit in het feit dat je een verhaal vertelt met een kop en een staart. Mensen kwamen op woensdag binnen en vertrokken op zondag met het gevoel dat er echt iets met ze is gebeurd. Dat er een verandering in ze heeft plaatsgevonden en dat ze het bij thuiskomst anders willen gaan aanpakken. Dit hebben we niet alleen proberen te realiseren op het evenement zelf, maar daar is al mee gestart vanaf de aankondiging van de University. Op het moment van aankondiging hadden we nog niets rond, behalve het thema Change the World. Toen hebben we een filmpje gemaakt dat gaat over een meisje dat door een veranderende wereld rondloopt en met haar kinderstem een heel volwassen verhaal vertelt. Op basis van dat filmpje was het congres binnen een week uitverkocht. We hadden geen spreker, helemaal niets! Vanaf dat moment zijn we het verhaal gaan doortrekken in het evenement. Zo hebben mijn dochters een openingsgedicht voorgelezen dat in lijn stond met het aankondigingfilmpje, trad het Nationaal Ballet op en werd de opening afgesloten met een slagwerkspektakel. Vanaf dat punt zijn we verder het verhaal gaan vertellen, met internationale topsprekers als Kofi Annan, Nobelprijs winnaar Dr. Yunus, topondernemer Ricardo Semler, Julian Assange van WikiLeaks (via Skype) en scenarioschrijver Peter Schwartz. Uiteindelijk resulteerde dit dus in een manifest.’

Waarom behoort volgens jou deze case tot de genomineerden?
‘Ik denk dat de kracht van ons congres ligt in het maken van een duidelijk thema: Change the World. En dat je binnen het thema een verhaal maakt dat toewerkt naar een eindresultaat waar mensen ook echt een verandering beloven. Daarnaast is het een heel persoonlijk congres geweest door onder andere bij mensen thuis te eten, wat een hele andere dimensie heeft gegeven aan het evenement. Zelf zit ik 24 jaar in het vak, maar dit vond ik één van de mooiste dingen die ik georganiseerd heb. Met name doordat je vijf dagen met 600 mensen bij elkaar bent vanuit de hele wereld en waar je ziet dat mensen met tranen in hun ogen een manifest ondertekenen. Er is iets met de mensen gebeurd, dus ons doel is behaald.’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!