Back Back Achter de schermen

GG 2012 | 54Events: ‘Wij verkopen niet alleen vierkante meters, maar vormen een netwerk voor de markt van duurzame mobiliteit’

19 maart 2012

Zonder enige ervaring in de evenementenbranche, met alleen de passie voor mobiliteit, innovatie en duurzaamheid, is het 54Events gelukt om sinds 2009 een groeiend beursconcept neer te zetten voor de markt van duurzame mobiliteit. Door de verdubbeling van beursoppervlakte en een sterke groei in bezoekers en exposanten, zagen zij reden genoeg om editie 2011 in te zenden voor de Gouden Giraffe. En met succes; ecomobiel is genomineerd in de categorie Beste Beursconcept. Mede-initiatiefnemer Gerben Bierbooms vertelt het geheim achter dit succes.

Waar is het idee voor ecomobiel uit ontstaan?
‘Dit is in 2008 begonnen samen met Huub Sparnaay. Naar persoonlijke interesse voor mobiliteit, innovatie en duurzaamheid zijn we met een open blik gaan kijken naar deze markt. We wisten dat we een bedrijf in die markt wilden starten, maar dat kon op dat moment eigenlijk nog van alles zijn. We hebben onderzocht of we een product konden gaan maken of importeren, maar al snel kwam de conclusie dat het daar nog te vroeg voor was. Duurzame mobiliteit is een jonge markt die op dat moment nog net aan het ontstaan was. Vanuit daar kwam het idee om alle partijen die actief zijn in deze markt, bij elkaar te brengen en één van de belangrijkste onderdelen om dat te doen was het organiseren van de beurs ecomobiel.’

Waaruit bleek dat er behoefte was aan deze beurs?
‘Na een half jaar inventariseren hoe de markt van duurzame mobiliteit eruit zag, waar de kansen en problemen lagen, zagen wij veel partijen actief zijn met het onderwerp maar ook dat er veel losse eindjes waren. Het bedrijfsleven liet aan ons weten dat zij niet goed wisten hoe de afnemers te bereiken en publiciteit op te bouwen voor dit onderwerp, omdat zij vooral bezig waren om hun product te produceren. Daarnaast gaf de publieke sector zoals overheden aan dat het ook voor hen nieuw was en zij niet wisten wie allemaal actief zijn met duurzame mobiliteit. Dat was voor ons de conclusie dat hierin een match te maken is met onder andere een beurs, mits je de juiste doelgroepen benadert. En zo zijn wij aan de slag gegaan met ecomobiel.’

Jullie beschikken over de passie voor duurzame mobiliteit, maar hebben totaal geen ervaring met het organiseren van een beurs. Hoe hebben jullie dat dan aangepakt?
‘Na een half jaar bezig te zijn begon het verkopen van stands goed te lopen wat ervoor zorgde dat wij veel vragen over operationele zaken op ons bordje kregen. Dat was voor ons het teken dat wij het niet allemaal zelf kunnen gewoonweg omdat wij daar veel te weinig ervaring voor hebben, maar wij wilden wel een kwalitatief goede beurs neerzetten. Toen zijn wij in contact gekomen met Pino Evenementen & Congressen die het hele operationele gedeelte van de beurs hebben opgepakt. Maar op dat moment konden wij geen bureau commercieel inhuren. Daarom hebben wij gevraagd of zij in het bedrijf wilden stappen en in ruil daarvoor de organisatie wilden uitvoeren. Zij hebben hierdoor een belangrijke bijdrage geleverd aan het succes van ecomobiel.’

En wat houdt het concept ecomobiel in?
‘Ecomobiel is een vakbeurs voor duurzame mobiliteit. Mobiliteit is daarin heel breed en kan gaan van de hardware zoals voertuigen tot aan software zoals gedragsverandering of mobiliteitspassen. Om het een vakbeurs te noemen is een bewuste keuze geweest aangezien wij geloven dat daar de eerste veranderingen gaan plaatsvinden en dat vervolgens de consument wel zal volgen. Op dit moment is duurzame mobiliteit een product of dienst wat binnen het vakgebied actueel en het snelst inzetbaar is. Dat hebben we doorvertaald in het concept ecomobiel door de beurs niet te laten vervallen in een ouderwets medium maar door te blijven vernieuwen. Naast de traditionele beursvloer met stands van verschillende oppervlaktes beschikt de beurs over een groot Test & Drive Parcours in de locatie om de experience van de voertuigen te benadrukken. Dat maakt de beurs dynamisch maar creëert tegelijkertijd ook een beleving. En als laatste beschikt de beurs over een sterk content gedeelte in de vorm van een congres. Iedere editie organiseren we meer dan 40 workshops en een aantal verdiepingsessies die allemaal ingaan op een specifiek thema binnen het onderwerp duurzame mobiliteit.’

Wat maakt dat ecomobiel groeit en succesvol is?
‘Wij zijn het hele jaar door actief in deze markt om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Wij verkopen niet alleen stands of vierkante meters, maar vormen een netwerk voor deze markt en geven advies aan onze exposanten en bezoekers. Doordat wij ons de afgelopen jaren alleen hebben gefocust op ecomobiel, en verder geen andere evenementen organiseren, is ecomobiel uitgegroeid tot een opzichzelfstaand merk en een belangrijk platform binnen deze markt waar je terecht kunt voor alle vragen met betrekking op duurzame mobiliteit.’

Waarom behoort ecomobiel volgens jullie tot de genomineerden?
‘Ik denk omdat wij enorm hebben doorgezet afgelopen jaren en vernieuwend zijn geweest. Omdat wij geen ervaring hadden in evenementen- of beurzenland, konden wij het altijd met een open blik benaderen met altijd de focus op kwaliteit. Maar wij hebben ook geaccepteerd dat een beurs niet langer een beurs is die één keer per jaar een aantal dagen actueel is. Een beurs moet veel meer zijn dan dat. Je moet als organisator een platform creëren wat bijdraagt aan die markt en ik denk dat wij één van de weinige beurzen zijn die dat de afgelopen jaren heeft weten te bereiken.’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!