Back Back Nieuws

Funactiviteiten op het strand, het hele jaar door dankzij partnerships

16 september 2016

De laatste zaterdag van augustus. In Noordwijk schijnt het zonnetje en lonkt het strand. Plotseling rijdt een dozijn touringcarbussen de boulevard op voor Hotels van Oranje. Ongeveer 500 medewerkers van het Duitse bedrijf D-Fine stappen uit en begeven zich naar Beachclub O, de strandlocatie van het vijf sterren hotel. Na een feestavond in Amsterdam, de avond ervoor, hebben de overwegend jonge medewerkers (tussen de 25 en 45 jaar) zin in een dagje strandactiviteiten, dat wordt verzorgd door Evenementenbureau SPEV/Noordwijk Events, dat al 20 jaar lang bedrijfsuitjes, actieve en creatieve vergaderbreaks en teambuilding programma’s organiseert op de stranden van Noordwijk, Katwijk, Wassenaar, Hoek van Holland, Zandvoort, Bloemendaal en IJmuiden.

[afbeelding niet meer beschikbaar]
De sfeer is ontspannen, terwijl de organisatie geruisloos verloopt volgens draaiboek. Een kwartier eerder dan gepland (!) staan alle 500 deelnemers gereed aan de start. Iedereen heeft twee activiteiten kunnen kiezen uit een aantrekkelijk aanbod: powerkiten, beachvolleybal, branding raften, kanoën, een GPS wandeltocht door de duinen, een strand zeskamp of zandsculpturen bouwen met professioneel sculpzand. Om het keuzeproces te versnellen, dienden de deelnemers op de event website van D-Fine al aan te geven aan welke onderdelen ze wilden meedoen.

Kleurcodes
Op het strand wijst alles zich vanzelf voor de gasten. Elke activiteit is verbonden aan een kleur. Deelnemers met een geel polsbandje melden zich bij de instructeurs van SPEV met de gele bandana’s, rood zoekt rood op, enzovoort. Misverstanden worden zo uitgesloten. Hoewel de golven deze ochtend vrij rustig kabbelen, gaan toch 130 mensen tegelijk het water op, in hun kleurrijke kano’s en rafts, begeleid door instructeurs en onder toezicht van de Noordwijkse Reddings Brigade. Alle kleuren van de regenboog schijnen door het blauwe zeewater. De stemming zit er goed in. Uit het gekwetter valt op te maken dat het bedrijf internationaal is georiënteerd: naast Duits en Engels horen we onder meer Spaans en Italiaans.

Een andere groep waaiert uit over het strand voor een GPS wandeltocht. Struinend door het duinlandschap aan de noordkant van het strand, voeren ze allerlei teamopdrachten uit. Een team maakt van houten palen en rubber een katapult om een bal weg te schieten. Een andere groep legt een Chinese puzzel, die alleen is op te lossen met instructies die ze per portofoon van een andere groep ontvangen.
Grote hilariteit is er bij de zeskamp, bij het onderdeel skilattenrace. Door het mulle strandzand moet iedereen synchroon de linker- en rechtervoet optillen om vooruit te komen. Dat lukt natuurlijk niet altijd, waardoor iedereen tegelijk omvalt. Lachsalvo’s weerklinken ook bij het knotshockey (met sticks van foam), het disc golf (een soort frisbee) en het wereldballen (een team duwt een grote opblaasbare bal voort).

[afbeelding niet meer beschikbaar]
[afbeelding niet meer beschikbaar]
[afbeelding niet meer beschikbaar]
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Partnerships met strandlocaties

Marco Mens, oprichter en directeur van SPEV, ziet het glimlachend aan. ‘De activiteiten zijn een combinatie van fun en teambuilding. Ik noem het daarom funbuilding.’ SPEV verkreeg de opdracht voor de strandactiviteiten via een Duits incentivebureau. Marco Mens: ‘Voor strandprogramma’s werken wij samen met een groot netwerk van strandpaviljoens en strandlocaties. Je kunt de samenwerking zien als een partnership: wij brengen groepen binnen, waar de strandlocaties de catering voor verzorgen. Andersom kloppen de strandlocaties bij ons aan als ze voor een groep een strandprogramma zoeken. Volgens deze formule werken we samen met een hele reeks locaties langs de Nederlandse kuststrook. In Noordwijk alleen al werken we op deze manier samen met vijftien locaties – beachclubs en hotels – en alle segmenten en prijsklassen.’

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Strandprogramma’s zijn twaalf maanden per jaar mogelijk, vertelt Marco Mens: ‘Een voordeel van strandprogramma’s is dat ze vrijwel altijd kunnen doorgaan. Van maart tot oktober doen we vaak activiteiten zoals vandaag. Van oktober tot maart verzorgen we korte vergaderbreaks voor groepen in de hotels. Wat veel mensen zich niet realiseren, is dat het aan het strand zelden lang regent. Voor activiteiten in de zee is regen bovendien geen beletsel. Voor de overige activiteiten kunnen we bij slecht weer altijd een alternatief indoor programma aanbieden, in de strandpaviljoens en strandlocaties. Beachclub O van Hotels van Oranje bijvoorbeeld kan door middel van tenten nog uitgebreid worden.’ Dat gebeurt deze middag ook om de 500 gasten te voorzien van een overdadige lunch. Na afloop daarvan zet het gezelschap van D-Fine zijn incentive reis voort, op naar het volgende programma onderdeel!

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!