Fairtual: ‘Voor een paar honderd euro kun je virtueel aanwezig zijn!’Fairtual: ‘Voor een paar honderd euro kun je virtueel aanwezig zijn!’
Back Back Nieuws

Fairtual: ‘Voor een paar honderd euro kun je virtueel aanwezig zijn!’

30 juni 2021

Hoewel het volgens Diego Dupont, managing director van Fairtual Technologies BV, niet de ambitie van de digitale platformen is om fysieke evenementen te vervangen, is het wel belangrijk om te kijken naar wat er in de afgelopen coronaperiode is geleerd, wat nu eigenlijk de voordelen zijn van digitale, online of virtuele evenementen en hoe die voordelen een fysiek evenement kunnen versterken. Diego Dupont deelt graag zijn visie.

‘Iedereen praat over hybride evenementen,’ begint Dupont. ‘Maar niemand vertelt over hoe je die hybride vorm kunt toepassen of ten volle kunt benutten. Ik heb eens een evenement bijgewoond dat zowel live als digitaal plaatsvond. Er waren wat mensen in de studio, sprekers werden gefilmd en dat werd gestreamd. Persoonlijk vind ik dat geen hybride evenement, want als je het zo bekijkt dan is iedere voetbalwedstrijd die je nu op het EK ziet, ook een hybride evenement.’

Niet gebonden aan tijd en locatie

Dupont vindt dat het fysieke evenement nog steeds het summum is, het walhalla waar iedereen elkaar kan ontmoeten en spreken, producten kan proeven en vastpakken. ‘Een van de grote voordelen van digitale en online evenementen is dat je niet gebonden bent aan tijd en locatie’, vervolgt hij. ‘Ik denk dat meerdaagse fysieke evenementen zoals wij die nu kennen, ten dode zijn opgeschreven, al is het alleen al vanwege de hoge kosten die organisatoren en standhouders maken in relatie tot het aantal bezoekers. Tenzij ze een enorme meerwaarde aan bezoekers gaan bieden, zoals een 365-communityplatform.’

Continu met elkaar in contact

Wat Dupont met het 365-communityplatform voor ogen heeft, maakt hij duidelijk aan de hand van het Brusselse Autosalon, het tiendaagse evenement met 160 exposanten dat eens per twee jaar plaatsvindt. ‘Tijdens de Autosalon zijn alle grote en kleine automerken aanwezig. Na die tien dagen is het gedaan voor twee jaar’, legt Dupont uit. ‘Maar denk je dat bijvoorbeeld Volkswagen tot de volgende Autosalon wacht met een nieuw model op de markt brengen? Natuurlijk niet! Die willen ze zo snel mogelijk lanceren! Ook Volvo liet recent weten niet meer aan dergelijke evenementen deel te nemen. Zij gaan zelf hun eigen events organiseren. Met een platform dat 365 dagen per jaar open is, kunnen exposanten en bezoekers continu met elkaar in contact komen, hetzij via een webinar of productlancering. Zo’n platform moet altijd openstaan en exposanten moeten continu kunnen aanbieden en verkopen. Uit cijfers blijkt trouwens dat er nu veel meer online verkocht wordt dan vroeger. Dat geldt natuurlijk niet voor elk product’

Knowhow van digitaal management

Met de tooling die Fairtual Technologies heeft gebouwd, kunnen exposanten veel makkelijker hun stand inrichten en bezoekers veel gerichter en efficiënter een event bekijken, zonder dat dit extra kosten voor de organisatie of exposanten meebrengt. Dupont: ‘Als organisatie kun je tegen een exposant zeggen: wil je enkel virtual aanwezig zijn, of kies je voor hybride pakket, dus zowel online als fysiek aanwezig? Op de Conway-beurs waren een 180-tal exposanten aanwezig, zoals Coca-Cola en Red Bull. Voor een paar honderd euro kun je daar virtueel aanwezig zijn. Er waren ruim 60% meer exposanten en bezoekers, dus je boort een heel nieuwe markt van bezoekers en exposanten aan! We hebben ook besloten om vanaf september onze knowhow van digitaal eventmanagement en digitaal marketingmanagement mee te verhuren als service aan organisaties en exposanten. Want communicatie is ‘key’.’

Kostenbesparing

‘De organisator van het evenement moet beseffen dat het organiseren en aanbieden van een 365-communityplatform geen extra kostenpost hoeft te zijn’, vervolgt Dupont. ‘We hebben een studie gedaan naar de kosten die een organisator maakt aan promotie en marketing om zijn doelgroep voor zijn beurs te bereiken. Dat gaat iedere keer om tienduizenden euro’s omdat ze iedere keer weer gedeeltelijk opnieuw moeten beginnen. En als de beurs voorbij is, stopt het meestal. Dat kost heel veel geld, wat je kunt opvangen door continu, minstens regelmatig, contact te (onder)houden met die community. Dan zit je nu al met een kostenbesparing op marketingniveau waar je u tegen zegt.’

Gratis e-book ter beschikking

‘Op de website van Fairtual Technologies staat een e-book van ongeveer 30 pagina’s, waarin we uitleggen hoe we kijken naar een hybride evenement of naar hoe je een 365-community kunt opzetten. We stellen dat graag gratis ter beschikking, omdat wij van mening zijn dat hybride evenementen in de toekomst zullen bijdragen aan een nog groter succes van je fysieke evenement! En bovendien zijn ze een pak ecologischer’, besluit Dupont.

Door > Rob van Hilten

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!