Back Back Column

EventsBlog Maarten Schram: Steek je kop boven het maaiveld uit

03 november 2015

Als er iets is waar men een mening over heeft is het wel een vakprijs. Categorieën, processen, jury, beoordelingscriteria en dan nog niet te spreken van de uitreikingsceremonie zelf. Soms uit eigen ervaring, soms gewoonweg om er iets van te vinden. Jammer!

Een vakprijs is hét moment in het jaar om een kruis in de agenda te zetten. Een dag om met elkaar – branche én opdrachtgevers – het vak te eren met de beste en sterkste cases, grote meeslepende events en ook kleine pareltjes. Te ontmoeten en – natuurlijk – te vieren.

Zijn we te nuchter?
In breder perspectief is mij, door mijn ervaringen bij European Best Event Awards, opgevallen dat we in Nederland en in onze branche heel nuchter aankijken tegen het fenomeen ‘vakprijs’. Het laten zien dat je tot de Champions League behoort lijkt wel ‘not done’. Zonde! In de landen om ons heen is het algemeen geaccepteerd, wordt het vooral ook gewaardeerd zo niet verwacht dat je meedingt naar vakprijzen; erkenning voor sterk werk dat bureaus in samenspel met opdrachtgevers realiseren.

Nederland heeft ook een stuk van de taart
Het klopt dat in belangrijke event industrieën zoals Frankrijk, Duitsland en Engeland de markt groter is en daarmee ook de opdrachtgevers en budgetten. En dus ook de potentie voor cases en prijzen. Desalniettemin slepen we jaarlijks als klein land meerdere prijzen in de wacht. Want, ondanks events van soms minder grote omvang en geringere budgetten, zijn we in staat groots werk te verrichten. Voor grote en ook kleine merken. Onze creativiteit is alom erkend; zo blijkt jaarlijks.

Onze Dutch touch
Ook zien we dat Nederlandse bureaus er meer en meer in slagen, voor grote merken ook internationaal te gaan werken. En dat is niet voor niets. Voor het onderstrepen van ‘onze’ creativiteit en ‘Dutch touch’ zijn vakprijzen het ultieme medium. Zowel in buitenland middels onder andere European Best Event Awards, maar natuurlijk ook in ons eigen land; gelukkig is de Gouden Giraffe weer terug.

Meenemen in het systeem
Het gaan voor vakprijzen is een keuze en ik zie dat bureaus er succesvol in zijn en slagen, mits zij het opnemen in het systeem. Aan projecten werken met het oog op een mogelijke prijs, vergt een andere kijk. Vroegtijdig verzamelen van input en materiaal is key in het haalbaar en werkbaar maken van inzenden voor prijzen en het voorkomen dat het projecten worden die in de hectiek van alledag sneuvelen.

Show it!
De weg er naartoe, de race, de verdediging, de eventuele nominatie, de climax van de mogelijke winst. Gun het je bureau, je team, je opdrachtgever en onze branche. Naast de onbetaalbare PR die het winnen van een vakprijs je brengt. Laat zien waar wij als klein land groot in zijn!

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!