Back Back Column

EventsBlog Linda Kerkhoven: ‘Is de branche klaar om te gaan vloggen?’

26 april 2016

Dat we meer met film moeten doen, daar zijn de marketeers het al een tijdje over eens. Maar hoe vertaal je video naar je eigen onderneming en wat past wel en niet? Zelf zie ik het als een prachtige oplossing voor iedereen die worstelt met het schrijven van blogs of nieuwsitems, gecombineerd met social media updates.

Ik heb gemerkt dat locatiehouders het onderhoud van social media lastig vinden maar ook en vooral omdat ze moeite hebben met het bedenken van ‘nieuws’. Niemand zit te wachten op social media updates met berichten over dat de vergaderzaal weer gereed is, de zon schijnt, het tijd is voor koffie. Het valt mij op dat in de evenementenbranche niet heel veel video’s verschijnen op social media, terwijl een ‘evenement’ op (je eigen) locatie toch mogelijkheden biedt voor het delen van een sfeerimpressie.

Film is een prachtig medium om veel te laten zien in korte tijd. Bedenk wat ‘jouw fan’ of jouw (toekomstige) klant/gast leuk zou vinden om te zien op social media, en maak daar een filmpje van. Maak vooraf een script, voeg daar een stukje humor, emotie of authenticiteit aan toe en het krijgt vast veel bekijks. Betaalde promotie met een vooraf gedefinieerde doelgroep op Facebook bijvoorbeeld helpt in het bereiken van de juiste personen.

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Je filmcamera heb je bij de hand, dat is je smartphone en voor het monteren van je film gebruik je bijvoorbeeld de app iMovie. Wil je er een muziekje onder? Dan raadpleeg je tegenwoordig eenvoudig de rechtenvrije bibliotheek van Youtube en interviewen doe je met je handsfree-set of je spreekt achteraf een voice-over in. Krijg je de smaak te pakken dan kun je nog investeren in een selfiestick wat bijdraagt aan creatieve shots en bovendien zorgt voor stabiliteit van het beeld.

Zelf monteer ik een filmpje in een avondje op de bank. De drempel om eraan te beginnen is daardoor laag (ik hoef geen bestanden over te zetten en mijn pc niet op te starten). Het is vergelijkbaar met dezelfde moeite als gemaakte foto’s doorbladeren, selecteren, bewerken en in een collage gieten. Dan nog begeleidende tekst verzinnen en het vervolgens te delen op social media.

Filmen met je smartphone


Bedrijfsfilm versus vloggen

Maar waarom zien we zelfgemaakte video’s dan niet vaker? Onwetendheid? Het ontbreken van praktische vaardigheid? Geen tijd? Of vinden we het onprofessioneel en is het not done in de branche? Bij het werven van deelnemers voor de workshop ‘filmen en monteren met je smartphone’ beproefde ik van enkele personen uit de branche wat tegenstand waarbij ‘onprofessioneel’ de boventoon voerde. Op zich ben ik het in die zin eens dat als je een bedrijfsfilm wilt laten maken, om die vervolgens prominent op je website te laten zien, het een goed idee is om een professionele filmmaker in te huren. Maar voor social media zou ik het zelf filmen, ofwel vloggen, juist alleen maar toejuichen.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!