Back Back Achter de schermen

EventsBlog Arjen Lemstra: ‘Nee, niet nog een vergaderzaal!’

16 september 2015

Heren en dames ‘sales’, neem jullie verhaal eens onder de loep…

Jarenlang ben ik als eigenaar van evenementenbureau Levensgenieters.nl mee geweest met fantastische famtrips (= korte verwentrip, waarbij je een beeld krijgt van een stad of regio) in heel Europa. Nu kom ik beroepshalve ook nog heel vaak in voornamelijk Nederlandse hotels.

Tijdens zo’n meerdaagse trip worden er, naast ludieke activiteiten en 3-sterren diners, ook de nodige hotels bezocht. Vaak van **** + en dus van goede kwaliteit. Personeel komt dan ook van de betere hotelscholen in deze wereld. En dat zie je, hoor je, voel je. Stuk voor stuk hebben ze een soort beroepsdeformatie ondergaan tijdens hun opleiding en hun eerste jaren bij het hotel.

Uit het boekje
De rondleidingen door het hotel zijn namelijk allemaal uit hetzelfde schoolboekje opgelepeld: de routing, de kamers, de vergaderzalen. Een fantasieloos en saai verhaal. Bij vergaderzaal 3 begint de groep al te gapen.
“Deze zaal heeft een tussenwand en is geschikt voor 60 personen theateropstelling, 30 personen carré, 40 personen schoolopstelling en zonder tussenwand…. Jawel, het dubbele.” Alle zalen uiteraard voorzien van airco en alle AV middelen inclusief eigen technicus.

“En dan gaan we nu de kamers bekijken.” We beginnen bij de standaard executive junior suite van 32 m2, Vervolgens gaan we alle verdiepingen langs tot we 8 kamertypes verder de 46 m2 bereikt hebben met een extra stoel en een tweede strijkplank. En tot slot de Presidential Suite. Vaak op de bovenste verdieping met woonkamer, boardroom, drie badkamers, etc. etc. Tegen een prijs van slechts € 1.500,00 per nacht. Dus nooit van toepassing voor het incentive organiserend volk. Waarom laten zien dan?!

Het kan anders
Ik las laatst een artikel over het Volkshotel in Amsterdam wat nu ruim een jaar bestaat. Daar wordt personeel aangenomen met allemaal verschillende achtergronden… behalve die van de hotelschool. Het Volkshotel hecht meer waarde aan een authentiek verhaal dan aan afmetingen en aantallen. En het werkt.

Dus heren en dames sales van de hotels: Neem uw eigen verhaal onder de loep, kijk eens naar het energieniveau van gasten die een rondleiding krijgen en gooi het eens over een andere boeg. Vertel over het uitzicht van het hotel, welke kant is het best, waar is de dichtstbijzijnde kroeg en is het toegestaan om ’s nachts stiekem te skinnydippen in het wellness centrum? Tot hoe laat is de bar open en welke cocktail is de specialiteit van de bar? Is er een bijzonder restaurant in de buurt en zijn er activiteiten die we absoluut niet mogen missen…

Retentie
Maak ons enthousiast om terug te komen. En trouwens, dat doen we niet voor 10% korting op de eerstvolgende zaalhuur of een gratis cocktail bij boeking van een 24-uurs vergaderarrangement (waarom geen 18 uur?).

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!