Back Back Column

EventsBlog Arjen Lemstra: De kracht van een helder verhaal

21 januari 2016

Acht jaar geleden ben ik samen met Joris Bots begonnen aan het avontuur EvenementContact, de no nonsense beurs voor de branche (overigens een slechte naam die door niemand goed wordt uitgesproken: eventcontact, evenementencontact, maar de eerste editie van deze beurs werd dan ook in slechts 14 weken georganiseerd).
In eerste instantie puur als marketingtool voor onze beide evenementenbureaus. Pas enkele edities later kwamen wij achter de echte kracht van ons beursconcept: het is het verhaal dat telt, punt! In 2012 hebben we met dit heldere verhaal de Gouden Giraffe gewonnen.

Omdat wij niets anders willen dan dat onze standhouders succes hebben in hun business, blijven wij hameren op het belang van een helder en goed verhaal. Er zijn weinig zaken waar je op dit moment nog op kunt concurreren. Of het moet heel innovatief zijn (talloze online bedrijven en apps), heel laag in de markt (Primark) of hoog in de markt (Bijenkorf). De grijze middenmoot krijgt het lastig. In de retail is nu een grote kaalslag bezig van bedrijven die geen goed verhaal hebben. Of dat zijn weerslag zal hebben op de live communicatie branche valt te bezien.
Laatst nog een mooi artikel gelezen over de ouderwetse drogist Pigge, een kleine ondernemer uit Haarlem die al twee keer V & D verslagen heeft en al meer dan 100 jaar bestaat.

Er zijn zelfs in onze live-communicatie branche genoeg bedrijven die worstelen met een authentiek verhaal. Ze weten allemaal verdomde goed WAT ze doen, maar WAAROM is niet duidelijk. En vooral dat laatste is essentieel om vertrouwen te krijgen bij je klanten. Geloven is kopen!

Vorige week is mij de eer ten deel gevallen om voorzitter te worden van de grootste vereniging in onze mooie Live Communicatie Branche: CLC Vecta. In deze rol zal ik met vele collega voorzitters en directeuren koffie gaan drinken. Want allemaal zullen we naar onze achterban een goed verhaal moeten hebben om contributiegelden te verantwoorden. Ik ben benieuwd naar ieders visie.

Onlangs heb ik in de aanloop naar een Masterclass, de Middag van het Verhaal op 25 januari a.s., samen met Wout Plevier drie filmpjes opgenomen bij aansprekende locaties die hun verhaal goed op orde hebben. Als je zakelijk naar Madurodam komt dan is het verhaal: Kijk door de ogen van een kind. Prachtig toch! Zouden we allemaal wat vaker moeten doen. Is het serieuze er gelijk af…
Of Soldaat van Oranje in de Theaterhangaar. Wat een heldenverhaal is dat zeg. Elke avond lopen daar 1.500 ambassadeurs de deur uit. Ik denk dat Joop van de Ende hier weleens zwetend wakker van wordt.
Of Space Expo in Noordwijk. Met onze eigen André Kuipers als boegbeeld (wat een held) en de dagjes naar de ruimte die we binnen één tot twee jaar kunnen boeken . En wat te denken van ongetwijfeld het grootste mediaspektakel van onze eeuw, de reis naar Mars. Naar Space Expo ga je dus voor innovatie, techniek en onbegrensde mogelijkheden.

Mijn vraag is dus aan jou. Hoe krachtig en helder is jouw verhaal. Geloven ze je en heb je ambassadeurs die jouw bedrijf verkopen.

Ik zie je graag 25 januari tijdens de Middag van het Verhaal op de Pier voor je eigen verhaal of op 18 februari tijdens EvenementContact waar je verhalen kunt horen van 310 bedrijven.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!