Back Back Interview

Erik Dercksen: ‘Alleen in een team kun je fouten en blunders maken’

29 januari 2014

Waar halen je branchegenoten hun inspiratie vandaan? Wat is hun droom? En in wiens schoenen zouden ze graag een dagje willen staan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen. Dit keer maak je kennis met Erik Dercksen van Event Department bv.

Wie is Erik Dercksen?
Ik ben geboren in 1955, gehuwd en vader van vier zoons. En inderdaad, dat laatste feit vergt thuis heel wat organisatie.

Wat is typisch ‘Erik Dercksen’?
Het woord Bourgondiër is mij op het lijf geschreven: ik houd erg van gezelligheid en een van mijn grootste hobby’s is uit eten gaan. Heerlijk eten, een mooi wijnarrangement; daar maak je mij heel blij mee. Eten en drinken is ook verbonden met evenementen, ja. Van een eenvoudig bekertje koffie tot en met een diner op sterrenniveau. Maar dat bekertje koffie moet net zo goed zijn als dat diner, dat vind ik heel belangrijk. Mijn liefde voor goed eten werkt inspirerend, het is niet voor niets dat we de catering al sinds 2001 bijna altijd zelf doen. Die stap had ook te maken met hoe de catering er vijftien jaar geleden uitzag: van concepten had men nog nooit gehoord. Omdat wij de catering steeds aan het evenement aan wilden passen, zijn we het zelf maar gaan doen.

Beroep en bedrijf?
Volgend jaar zit ik twintig jaar in het vak, als autodidact nota bene. We begonnen als een bureau dat eigen evenementen ontwikkelde en organiseerde. In 2001 hebben we het roer omgegooid en sindsdien richten we ons op live communicatie en zakelijke evenementen. Toen hebben mijn vrouw en ik ook een splitsing aangebracht: Event Department was voor mij en zij is Event Culinair verder gaan uitbouwen. Dat werkt nog altijd ontzettend goed. We hebben veel vaste opdrachtgevers en ons eigen team is nog net zo groot als voor de crisis. Ik denk dat onze kijk op budgetten daar een grote rol in speelt. Een kleiner budget vergt meer creativiteit, maar dat waren wij al gewend vanuit de tijd dat wij onze eigen evenementen organiseerden. Die manier van werken zit in onze genen.

Waarom deze branche?
Ik heb jaren gewerkt als tv-producent, maar dat bracht toch niet wat ik zocht. In 1993 stopte ik daarmee en ik besloot een sabbatical te nemen. Vanuit de vriendenkring kwam toen de vraag of ik een feest wilde organiseren. Daar kwam uiteindelijk elfhonderd man op af! De volgende vraag was of ik dat vaker wilde doen. Ach, dacht ik bij mezelf, waarom ook niet? Zolang ik nog niets nieuws om handen heb, is dit wel leuk. Al snel deed ik brand extensions – wat je nu brand activations noemt – voor diverse publieksbladen en omroepen. Ik ben er zodoende als vanzelf ingerold.

Mooiste evenement waaraan je hebt meegewerkt?
Het is lastig een keuze te maken, in de loop der jaren hebben we zoveel moois gedaan. Maar als ik dan echt moet kiezen, ga ik voor het 90-jarig bestaan van Theater Tuschinski, ook omdat daarin alles uit mijn eigen verleden samenkwam: van journalist naar tv-producent naar Event Department. Al die disciplines kwamen in dit evenement aan bod. We hebben onder meer teruggekeken op 90 jaar Tuschinski, een programmaonderdeel waarvoor ik dagenlang in het archief van Beeld en Geluid heb gezeten. Met dat oude materiaal hebben we via een filmisch theaterprogramma verbindingen naar de toekomst gemaakt. Daarnaast hebben we de beelden gebruikt voor een prachtige documentaire voor RTL4. Wat mij betreft was dit een perfect voorbeeld van een hybride evenement. De ROI lag hoog, ook omdat het evenement veel publiciteit heeft gegenereerd en we zonder al te veel extra kosten een documentaire konden maken.

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
Er zijn zoveel mooie evenementen die ik heb bijgewoond. En toch, het allermooiste was het feest ter gelegenheid van mijn vijftigste verjaardag. Een diner in de boomgaard van vrienden van ons, lekker eten en drinken, prachtige catering, leuke mensen om me heen, mooi weer. Alles viel op zijn plek.

Wat inspireert jou?
Lekker eten en drinken, uit eten gaan, alles wat om me heen gebeurt, reizen, tijdschriften, werken met jonge mensen, evenementen die een snaar weten te raken; er is zoveel! Het gaat erom dat je je ogen openhoudt en de wereld in je opneemt.

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
De tijd van vijf jaar geleden komt niet meer terug, dat is zeker. Ik denk dat het persoonlijker wordt, intiemer en met steeds meer inhoud. De personeelsfeesten verdwijnen niet, maar er wordt wel een inhoudelijke factor aan toegevoegd. De evenementen zullen ook kleinschaliger worden, omdat verbinding alleen maar belangrijker wordt. En het aantal evenementen voor doelgroepen met bepaalde kenmerken zal toenemen, omdat mensen die verbinding steeds bewuster opzoeken. Verder geloof ik dat co-creatie een grote rol gaat spelen. Daarmee wordt bijvoorbeeld live-communicatie nog effectiever en origineler. Live is een heel intense en dus sterke manier van communiceren, maar het is ook kostbaar. Met co-creatie maak je het met een team, eigenlijk net zoals televisie wordt gemaakt. Het gaat dan niet om de goedkoopste toeleverancier, maar het gaat om de kracht van het team waarmee je het idee hebt bedacht.

Met wie uit de branche wil je graag een avondje uit eten, en waarom?
Met mijn vrouw! Wij gaan iedere donderdagavond uit eten. Dan praten we over het vak, het werk, onze inspiratiebronnen. Het is best lastig om samen zowel een bedrijf als een gezin te runnen en die donderdagavond is onze inspiratieavond.

Wat was je grootste blunder?
Zonder blunders leer je dit vak niet en ook ik heb veel blunders gemaakt. Wanneer je echter in een team werkt, is er altijd wel iemand die zo’n blunder opmerkt en op tijd tackelt. Het is eigenlijk heel eenvoudig: dit vak leer je in een team, omdat je alleen in een team fouten en blunders kunt maken.

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
Ik heb een bloedhekel aan organiseren, mijn hele leven al. Samen met anderen concepten bedenken en uitwerken; dat vind ik leuk. Maar uitvoeren? Daarom zoek ik altijd naar mensen om mij heen die dat deel van het werk wel leuk vinden en er daardoor ook goed in zijn. Me daar niet mee bemoeien is dan wel weer een uitdaging, dat heb ik echt moeten leren. Nu bewaak ik het concept en geniet ik enorm als de uitvoering klopt met wat ik oorspronkelijk in gedachten had.

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
Wie niet delen kan, kan ook niet vermenigvuldigen. Toen ik begon, was het ieder voor zich, maar dat werkt echt niet meer. We moeten kennis en informatie met elkaar delen, we moeten openheid creëren. Als we dat doen, komen we veel verder.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!