Back Back Achter de schermen

Een stad met vele gezichten: Istanbul

24 augustus 2011

Een afgevaardigde van High Profile had de eer om de geheime plekken van Istanbul te ontdekken. Samen met 11 MICE specialisten werd deze populaire bestemming, op uitnodiging van travelmarqt, bezocht. In samenwerking met Turkish Airlines en partner DMC Gemini verzorgde travelmarqt hiermee haar eerste FAM Trip.

‘Afwachtend stonden de 12 genodigden afgelopen donderdag klaar bij de servicedesk van Turkish Airlines. Na de ontvangst door de directeur van deze grote vliegmaatschappij en met een tas vol gadgets rijker, vlogen we in een gloednieuwe Airbus A330 naar het metropool Istanbul.

Van romantisch Oosters tot modern Westers
De driedaagse FAM trip stond geheel in het teken van kennismaking en de veelzijdigheid van de half Europese/half Aziatische stad Istanbul. En niets is teveel gezegd; Istanbul is veelzijdig, zeker voor de MICE markt. Van grote internationale hotelketens tot idyllische boutique hotels, van romantisch Oosters tot modern Westers, van theehuizen tot hippe clubs… Istanbul is een stad vol met tegenstellingen wat het tot een interessante bestemming maakt voor elke zakelijke groep.

Hotels schieten als paddenstoelen uit de grond
Het afgelopen jaar is Istanbul in de ICCA ranking gestegen van plek 17 naar 7, met 109 congressen op jaarbasis. Hotels schieten daarom ook als paddenstoelen uit de grond. Alle internationale ketens zijn hier aanwezig, waarvan we een selectie hebben geïnspecteerd. Het hoogtepunt van deze inspectie was het in februari geopende ‘7-sterren’ Edition Hotel.

De culturele highlights van Istanbul
Tijdens deze reis konden de culturele highlights niet ontbreken. Zo liepen we met veel oh’s en ah’s door de bekende Blue Mosque en brachten we een bezoek aan de vier na grootste kerk ter wereld: de Hagia Sophia. Daarnaast is het ondergrondse waterreservoir uit 532 na Christus te bezichtigen, maar ook af te huren als zeer mysterieuze evenementenlocatie. Met deze wetenschap draaiden de creatieve breinen van de groep al snel overuren.

Nooit meer naar huis…
Uiteraard moesten wij ook het uitgaansleven van Istanbul inspecteren. Dit deden wij in stijl… Aan boord van een jacht vaarden we over de Bospharus langs de meest hippe clubs van Istanbul, zoals Club Suada. Deze drijvende locatie, midden op de Bospharus, is eigendom van de voetbalclub Galatasaray waar je met groepen terecht kunt voor een exclusieve lunch. Na deze gave boottocht meerden we af bij de meest exclusieve club die de stad rijk is: Club Reina. Nadat de verwondering om de mooie mensen, prijzige drankjes en de stijlvolle inrichting was verdwenen, feestten we zelf ook door tot in de late uurtjes.

Rust en ruimte op de Prinsessen Eilanden
Om bij te komen van alle indrukken van deze imponerende stad, en stiekem ook wel van het stappen, bezochten we de laatste dag de Prinsessen Eilanden. Dit zijn negen eilandjes op een uur varen van Istanbul waarvan wij Büyükada aan deden, wat letterlijk groot eiland betekent. Het contrast met de stad kan niet groter zijn. Ineens sta je midden in een andere groene wereld. Hier geen toeterende auto’s, maar paardenkoetsjes waarmee je een leuke tocht over het eiland kunt maken. Het eiland biedt vele mogelijkheden voor zakelijke groepen, zoals gps-tochten, picknicks en strandspelen.

In drie dagen tijd heeft travelmarqt goed kunnen laten zien waar zij voor staan, namelijk in het vertegenwoordigen van zeer professionele en bekwame DMC’s. Gemini heeft ons tijdens deze reis geweldig begeleid met een interessant en leuk programma. De groep heeft een goed beeld gecreëerd over Istanbul en de vele mogelijkheden die de stad biedt voor de zakelijke markt.’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!