Back Back Nieuws

Dromen Durven Delen tijdens MPI NL Conference 2012

24 april 2012

Ruim 300 meetingplanners en -suppliers kwamen maandag 23 april samen in het DeLaMar Theater in Amsterdam voor de tiende editie van MPI NL Conference. Met een ‘crisiskoek’ in de hand werden de bezoekers tijdens de openingsact meegenomen in het thema Blut…! en brachten verschillende musicalsterren een lied ten gehore zoals het welbekende ‘Big Spender’. Tijdens de conference gaven inspirerende sprekers nieuwe inzichten die niet direct betrekking hadden op onze branche. Doel van deze dag was dan ook inspireren en in combinatie met dagvoorzitter Ruben Nicolai is dit meer dan gelukt.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Het effect van failliet zijn
Bas Westland mocht het spits afbijten met een indrukwekkend verhaal over zijn faillissement en doorstart met e-people. Drie jaar geleden ging zijn werving en selectiebureau failliet waarna er allerlei mooie dingen gebeurden. ‘Een beleggingsfonds van een goede vriendin van mij kwam vrij en toen zij hoorde van mijn faillissement besloot zij dit geld aan mij te lenen en in mij te investeren.’ Was dan niemand boos? ‘Absoluut! Mensen waar ik geen goede relatie mee had opgebouwd waren vooral boos en natuurlijk het personeel. Je hebt een psychologisch contract met je personeel verbroken en ze aan het ondernemersrisico blootgesteld, wat je niet in dank wordt afgenomen.’

Doorstarters zijn geen incompetente fraudeurs
Bas vertelt over de beeldvorming die in onze cultuur heerst ten opzichte van doorstartende ondernemers. ‘40% van failliete ondernemers durft een doorstart te maken. Daarvan is 85% succesvol en bestaat na vijf jaar nog steeds. Doorstartende ondernemers zijn dus geen incompetente fraudeurs, maar hebben juist geleerd van hun fouten. In Nederland bestaat niet de cultuur dat fouten maken mag. Weten wat je zelf fout hebt gedaan en de steun van je levenspartner maakt dat je succesvol een nieuwe business kunt opstarten.’

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Geluk zit in een klein hoekje
De tweede spreker is Bea Hoogerhuis en vertelt over haar werkzaamheden bij de Postcode Loterij. Begonnen als operationeel manager voor de automatisering en uiteindelijk de functie ingerold om prijswinnaars emotioneel te begeleiden. ‘Alles wordt anders als je geld hebt. De eerste drie maanden worden onze prijswinnaars financieel begeleid en maken we samen een plan waar niemand beter wordt dan alleen jezelf. Ik ben het luisterend oor voor deze mensen en de steun in het emotionele gedeelte van deze impact. Want wat moet je opeens met zoveel geld? Het geeft een gigantische zorg met zich mee. Om die reden organiseer ik elk jaar een Lotgenotendag en komen vele prijswinnaars samen om te praten over dit soort onderwerpen.’ Met leuke anekdotes vertelt Bea haar verhaal en haar boodschap: geluk zit in een klein hoekje.

Ga op je bek en leer daarvan
Martijn Aerts had na zijn afstudeeronderzoek voor de opleiding Vrijetijdsmanagement nog niet genoeg van zijn onderwerp: merken. Na een deal te hebben gemaakt met High Profile besloot hij drie maanden met een oude auto door Europa te reizen en grote merken te bezoeken. Zeven jaar later besloot hij na zijn baan te hebben opgezegd, dezelfde reis opnieuw te maken maar dan met veel meer kennis in zijn rugzak. In vijf maanden tijd heeft hij 20 merken bezocht, met als klein detail dat hij bij vertrek nog maar drie afspraken had staan. ‘Probeer het, ga op je bek, leer daarvan en start opnieuw’ is dan ook zijn motto.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Forget about the box
‘Doel van mijn reis was het neerzetten van een unieke ervaring en te kijken hoe ik met social media mijn verhaal kon vertellen. In vijf maanden tijd heb ik 20 merken bezocht en 12.500 km gereden in een oud Volkswagen busje. Bij terugkomst heb ik een boek geschreven en ben ik een bedrijf gestart. Al snel kwam de vraag: Hoe breng je een boek aan de man?’ Met een marketingbudget van 0 euro wist Martijn ludieke acties te bedenken en uiteindelijk Sprout Ondernemer van het Jaar 2011 te worden. Conclusie: waarde is veel meer dan alleen geld, forget about the box en wees slimmer dan de rest!

#durftevragen
Na een smaakvolle lunch van De Borrelfabriek was het de beurt aan de manisch positieve Nils Roemen. ‘In Nederland is collectief afgeleerd om hulp te vragen. In de tussentijd blijven zoveel dingen op een plek die onbenut blijven, sociale overwaarde noem ik dat.’ Met zijn positiviteit en drang om deze sociale overwaarde te verminderen, is hij gestart met het initiatief #durftevragen. ‘Mensen willen graag helpen. Door in je profiel van bijvoorbeeld LinkedIn niet te vertellen wat je bent, maar door te zeggen wat je wilt bereiken, stel je mensen in staat om je te helpen. Het consequent verbinden van motortjes maakt je reis naar wat je wilt bereiken leuker. Zo ben ik gaan werken op basis van waardebepaling achteraf. Ik weet dan nooit wat ik verdien, maar ik kan wel altijd op plekken zijn waar ik wil zijn.’

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Op zoek naar smart money
Ondernemer Almar Holtz vertelt tijdens de conference over zijn overstap van Disney naar het nieuwe concept: 2theloo. Na verbazing van zijn zakenpartner hoe lastig het is om in een stad een toilet te kunnen bezoeken, bracht hen op het idee van 2theloo. ‘We zijn op zoek gegaan naar smart money en hebben binnen twee maanden ons startkapitaal opgehaald. Daarna zijn we op zoek gegaan naar een winkelpand om 2theloo te lanceren. Het is niet alleen een concept wat er leuk uitziet, maar het heeft ook een winkelgedeelte met relevante artikelen met betrekking tot het toilet. Ons doel is beter te zijn dan het toilet thuis door gebruik te maken van de juiste materialen, goede service, comfort, exclusiviteit en heel belangrijk: de experience rondom het toiletbezoek.’

‘Collega’ Joop van den Ende
Na een korte pauze was het tijd voor de slotspreker Joop van den Ende. Voor vele uit onze branche een grote inspiratiebron en zoals Joop zelf benoemt ‘een collega’. ‘Als klein jongetje reed ik dagelijks langs dit theater en droomde ik ervan om artiest te worden. Ik hielp bij het opzetten van decors om maar in het theater te kunnen zijn en wist al snel dat dit mijn wereld moest worden. Ik heb alles gedaan om dit te bereiken en alle kleine kansen niet met twee handen, maar met heel mijn lichaam aangepakt. 48 jaar geleden ben ik begonnen met het organiseren van evenementen om zo genoeg geld te hebben voor het maken van theaterproducties en later tv-producties. Ik voel mij dan ook verwant met u en heb samen met mijn vrouw Janine ervoor gepleit dat dit theater een multifunctioneel gebouw moest worden, wat ook meer dan geschikt is voor evenementen.’

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Het belang van samenwerken
Joop van den Ende benadrukt tijdens zijn verhaal het belang van samenwerken. ‘Als het slecht gaat in de economie, en dat gaat het, dan denk ik dat je bijna verplicht wordt om te gaan samenwerken. Dit geldt ook voor de evenementenindustrie. Samenwerken is van belang, maar respecteer daarin elkaars klanten.’ In tijden van crisis geeft Joop als tip aan de branche: ‘Houd je kosten zo laag mogelijk. Werk met zo min mogelijk vast personeel, maar bezuinig niet op marketinginstrumenten en promotiemateriaal.

Wat hebben we geleerd?
De dag werd afgesloten met een improvisatie van BOOM Chicago en de conclusie van dagvoorzitter Ruben Nicolas: ‘Wij hebben vandaag geleerd dat we fouten mogen maken, geluk in een klein hoekje zit, het motto ‘gewoon doen’ is, ons mogen afvragen wat nou als je durft te vragen wat je nodig hebt, we mogen blijven dromen en moeten gaan samenwerken om de crisis te doorstaan.’ Tijdens de afsluitende borrel werd veelvuldig nagepraat over deze geslaagde dag en als dank voor het bezoek kregen alle gasten en bosje tulpen van Wolterinck Event Decoration mee naar huis.

Fotografie: Photonic

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!