Back Back Achter de schermen

Dit zijn de learnings van de jubileumreis van Platform Museum Locaties – deel 1

04 juli 2016

10-jarige PML op ‘wanderlust’ in Berlijn

Platform Museum Locaties (PML) viert dit jaar haar tienjarig bestaan en dat kan bijna niemand ontgaan zijn. Al tijdens de nieuwjaarsreceptie van het Genootschap voor Eventmanagers, PML, G14, Freelance Event Professionals en Theater Locaties Nederland in het Tropenmuseum eerder dit jaar, werd even stil gestaan bij dit heugelijke feit. Wie jarig is, trakteert! En zo zette iedereen symbolisch zijn tanden in 2016, ofwel een gin-tonic bonbon met het logo van PML.

Studiereis en jublieum ineen!
Een half jaar later verzamelen 27 vakgenoten zich langs het Nederlandse spoor op de verschillende opstappunten van de sneltrein naar Berlijn. ‘Een studiereis, enerzijds om van elkaar te leren en geïnspireerd te raken door onze Oosterburen en anderzijds om stil te staan bij ons jubileum,’ vertelt Leon Kruitwagen, oprichter van alle bovengenoemde labels. De afgevaardigden van ongeveer 20 musea, waaronder het Rijksmuseum, Museumplein Limburg, Van Gogh Museum, Drents Museum, Wereldmuseum en Escher in het Paleis, hebben er zin in en zoeken direct contact met elkaar. Nog voordat we de grens over zijn worden learnings gedeeld: ‘hoe ga jij om met bezetting, wat is jullie sponsorbeleid, wij zetten ook onze collectieruimtes in voor de zakelijke markt en hoe zit het bij jullie met de subsidieaanvragen en de adviezen die afgegeven worden?’ Een van de aanwezigen vertelt dat het advies wellicht de nekslag kan zijn voor de culturele landmark: ‘We hebben vijf miljoen euro subsidie aangevraagd, maar hebben voorlopig 450.000 euro als advies teruggekoppeld gekregen.’

Kennis van zowel de Duitse markt als van collega’s
Terwijl de sfeer er al goed inzit, delen Dirk Prijs en Jonathan van der Mark van PML heerlijke petit fours en sandwiches uit. Lekkernijen die onder andere door a Matter of TASTE zijn meegegeven in bourgondische picknickmanden. Fenna van Beurden van het Wereldmuseum Rotterdam vertelt – terwijl ze een Prosecco aanneemt van Jonathan – wat zij eigenlijk verwacht van deze jubileumtrip: ‘Vooral gezelligheid en inspiratie. En ik hoop niet alleen de Duitse markt te zien, maar ook op de hoogte gebracht te worden door Nederlandse collega’s. Ik vind het erg leuk dat PML dit organiseert en kennelijk – aan de groepsgrootte te zien – wordt dit door velen gewaardeerd.’

De uitdagingen én oplossingen van Slot Charlottenburg
Na een aantal transfers in Berlijn staan we in Slot Charlottenburg, een locatie die deel uitmaakt van Prussian Palaces & Gardens (30 paleizen in totaal, verspreid in en rondom Berlijn). We krijgen een korte rondleiding en tijdens deze tour worden meningen en opmerkelijkheden gedeeld: ‘wat een hoop goud, vreselijk’, ‘prachtig die doorloop via al deze deuren’, ‘bijzonder hoe dit na de bombardementen tot in detail weer is ‘nagebouwd’…

Na de indrukken worden we bijgepraat door het marketingteam van Prussian Palaces & Gardens, te weten Dr. Heinz Buri en Dirk Ueberhorst. We leren dat Slot Charlottenburg 2 miljoen bezoekers per jaar aantrekt (5 miljoen in totaal wanneer je de tuinen meerekent, red.). De overkoepelende organisatie heeft maar liefst een jaarlijks budget van 67 miljoen euro; 22 miljoen wordt zelf omgezet middels kaartverkoop, merchandise, catering en parkeergelden, 5 miljoen bestaat uit subsidie en de rest komt via stakeholders binnen. ‘Er zijn 170 musea in Berlijn en dus begeven we ons in een groot concurrentieveld,’ vertelt de heer Buri. ‘En dan hebben wij nog een ‘conflict of goals’; monumentenbescherming versus de operatie van een museum.’ De essentiële marketingdoelen van de organisatie zijn ‘vergroten van de naamsbekendheid’ en ‘een toename van het aantal bezoekers’. Echter, dit laatste is gelimiteerd, vanwege het behoud van het museum. Het blijft namelijk een feit dat er door het jaar pieken in bezoekersaantallen zijn, met name bij het zeer populaire paleis Sanssouci, en die moeten juist verspreid en vergroot worden. Om dat te bereiken heeft het marketingteam een nieuwe strategie bedacht die zijn vruchten afwerpt: ‘We verkopen combinatietickets voor 19 euro – geldig voor 1 dag – daar waar een single ticket 12 euro is. We zien dat veel mensen hier graag gebruik van maken!’

Gunstige tarieven
Prussian Palaces & Gardens kan de zakelijke markt 60 ruimtes aanbieden, tegen – voor Nederlandse begrippen – zeer gunstige tarieven. Een zaal met een capaciteit van 1.000 personen voor 12.000 euro per dag of schitterende ruimtes voor maximaal 200 personen tegen een tarief van 800 euro per dag, om enkele voorbeelden te noemen. Jaarlijks organiseert de stichting ongeveer 240 (zakelijke) events; van lezingen tot bruiloften en van vergaderingen tot personeelsfeesten. www.spsg.de/eventloacations.

Geen corporate sponsors, wel privé sponsors
Na de presentatie stelt een aantal PML-leden vragen aan de twee marketingspecialisten. Gaby Laudy van het Rijksmuseum: ‘Hebben jullie ook corporate sponsors?’ Het antwoord daarop is ‘nee’, dat is ook zeker niet gebruikelijk in Duitsland. Wel ontvangt de stichting ongeveer 5 miljoen euro van privé sponsors. Andere mogelijkheden om inkomsten te verhogen zijn onder andere ‘schenkingen na overlijden’ en lidmaatschappen voor de consumentenmarkt (toegang tot alle paleizen voor 60 euro per jaar).

Tenslotte vraagt Leon Kruitwagen op welk event de heren het meest trots zijn. ‘Een seated diner van Samsung vond ik wel erg spectaculair. Of drie avonden achter elkaar een diner voor 1.500 travel agents – overigens een mooie target group voor ons!’ vertelt Buri. En voor de heer Ueberhorst geldt: ‘een ontmoeting met president Barack Obama tijdens een diner van de kanselier.’

‘We hadden nog meer van elkaar kunnen leren’
De PML-leden maken een korte wandeling naar het restaurant en delen nog even hun zienswijze op alles wat ze gezien en gehoord hebben. Zo vertelt Marcel Westerdiep van Escher in het Paleis: ‘Ik vind hun aanpak doordacht en vrij Hollands. Ze schuwen een commerciële aanpak niet en dat vind ik erg leerzaam. Het is leuk om te luisteren naar een partij die een bepaalde strategie in werking heeft gesteld die voor hen goed uitpakt! Ik had wel graag nog met hen aan tafel door willen praten want we hadden nog veel van elkaar kunnen leren.’ En Ilse van Triest van het Van Gogh Museum voegt hieraan toe: ‘Ik had niet verwacht dat sponsoring zo moeizaam gaat in Duitsland en dat zij zich daarmee op projecten richten in plaats van op een lange termijn relatie.’

De eerste dag van de studie- slash jubileumreis naar Berlijn eindigde na een gezellig Italiaans diner én na een 0-0 eindstand in de EK-wedstrijd tussen Duitsland en Polen. Sommige ‘musea’ gingen met alle indrukken naar het hotel en andere doken het nachtleven van Berlijn in om zich om 09.00 uur weer te melden op dag 2…

Lees hier volgende week alles over en kom te weten hoe het DDR-museum en het Joods Museum omgaan met marketing, de zakelijke markt en hun evenementenbeleid »

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!