Back Back Nieuws

Dimitri Chalos van Cuisine on tour: ‘Kan niet, bestaat niet’

10 februari 2016
[afbeelding niet meer beschikbaar]

Dimitri Chalos (links) en Joris Wijnands. Fotografie: Stick to the brand

Een cateraar die zich steeds meer manifesteert, is Cuisine on tour. Onlangs verzorgde het cateringbedrijf uit het Utrechtse Montfoort negen dagen lang de catering (foodinvulling) in het VIP van de concertenreeks De Vrienden van Amstel LIVE!: 12.000 VIP’s werden bediend volgens een cateringconcept op maat. De interesse van de redactie van Events was gewekt. Waarin onderscheidt Cuisine on tour zich en wat is de sleutel tot het succes van deze relatief jonge cateraar?

‘Cuisine on tour is een cateraar die waarde toevoegt aan evenementen door met het cateringconcept in te spelen op de doelstelling van het evenement,’ vertelt Dimitri Chalos, oprichter en directeur van Cuisine on tour. ‘Wij denken, creëren en koken vanuit de doelstelling van de opdrachtgever. Onze cateringconcepten zijn altijd op maat. Voor het Internationaal Franz Liszt pianoconcours bijvoorbeeld hebben we ons laten inspireren door de zwart/witte pianotoetsen. Dat leidde tot een cateringconcept waarbij de gerechten allemaal zwart en wit waren.’

[afbeelding niet meer beschikbaar]

De Vrienden van Amstel LIVE!
Dimitri Chalos vervolgt: ‘Bij elke aanvraag steken we veel tijd en energie in het voorwerk. We durven door te vragen. Niet alleen naar de klant, maar ook en vooral naar het profiel van de gasten van het evenement. Als je vertaalt wat de klant vraagt, dan krijgt hij wat hij verwacht. Maar wij willen meer: wij willen het verschil maken. In de bereiding van de gerechten, in de styling en in de presentatie.’

Dat lukte goed tijdens de presentatie van het cateringconcept voor het VIP dorp van de Vrienden van Amstel Live. Dimitri Chalos: ‘Onze brainstormsessie hielden we in de oudste Amstel kroeg in Utrecht. We spraken daar onder meer met de kastelein en kregen van hem boeken en oude bierglazen mee. Dat inspireerde ons om het eerste kennismakingsgesprek met de opdrachtgever te laten plaatsvinden in een setting die Amstel ademde: we hadden onze vergaderruimte gedecoreerd met Amstel attributen. Het gesprek vond plaats aan onze vergadertafel, die beplakt was met een drie bij één meter grote sticker van een biljarttafel. Het logo van Amstel is ooit bedacht aan een biljarttafel. Je zag meteen een grote glimlach bij de opdrachtgever.’

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Culinaire gimmicks
Opdrachtgever HEINEKEN Nederland/Amstel stapte dit jaar tijdens De Vrienden van Amstel LIVE! af van het ‘bruine kroeg’ concept in het VIP dorp en wilde een meer industriële setting. Dimitri Chalos: ‘Dat betekende een nieuwe look&feel en een ander cateringconcept. Wij kozen voor streetfood: handzame gerechten, die de gasten kregen aangereikt of die men zelf kon halen. Aangevuld met culitainment: culinaire gimmicks. Eén van onze eyecatchers was de ‘Vriendenplank’. Een borrelplank met daarop vers afgebakken brood, kazen, vleeswaren, kippenkluifjes en spareribs. Dat stimuleerde de gasten om de gerechten te delen, zoals vrienden dat onder elkaar doen. Om die reden serveerden we ook frites in zinken emmertjes en bestonden de pizza’s telkens uit meerdere slices. Voor enkele specifieke gerechten hebben we gespecialiseerde leveranciers ingezet.’

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Fotografie: Stick to the brand

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Fotografie: Stick to the brand

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Fotografie: Stick to the brand

Gepersonaliseerde catering
Het project De Vrienden van Amstel LIVE! is niet het eerste grootschalige project dat Cuisine on tour verzorgt. Het bedrijf mocht reeds vier edities het cateringconcept bedenken en uitvoeren tijdens het North Sea Jazz Festival. Dimitri Chalos: ‘Hoe groter een project, hoe groter de uitdaging. Wij worden uitgedaagd door onze opdrachtgevers. Steeds zoeken wij de grens op om nieuwe oplossingen te bedenken. Kan niet, bestaat voor ons niet!’

Een mooi voorbeeld daarvan is de gepersonaliseerde catering die Cuisine on tour de afgelopen tijd heeft geïntroduceerd. ‘Bij de registratie stellen we de gasten een paar persoonlijke vragen, onder meer naar zijn of haar lievelingskleur en de voorkeur voor vlees, vis, gevogelte of vegetarisch. Onze koks koken de gerechten vervolgens op maat. Via kleurcodes of naamkaartjes serveren we daarna elk gerecht uit aan de juiste persoon. Personaliseren betekent voor ons een extra inspanning, maar dat doen we graag: we willen dat onze catering als bijzonder wordt ervaren. We willen de gastbeleving centraal stellen. Inmiddels hebben we gepersonaliseerde catering meerdere malen toegepast. Onlangs zelfs nog voor een evenement voor 400 gasten, dus we kunnen dit concept opschalen tot grote aantallen. Gepersonaliseerde catering biedt allerlei kansen: hoe leuk is het om tijdens een grootschalig sit down diner de gasten een gerecht naar hun persoonlijke keuze te serveren?’

Het zou ons niet verbazen als we nog veel gaan horen van Cuisine on tour…

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Fotografie: Jordi Wallenburg

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!