Back Back Interview

Dick van den Berg: ‘De oneindigheid van water geeft rust’

01 mei 2013

Waar halen je branchegenoten hun inspiratie vandaan? Wat was hun grootste blunder? En welke gouden tip willen ze delen? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen! Deze week maak je kennis met Event Personality Dick van den Berg van REP’S Event Support.

Wie is Dick van den Berg?  
Dick van den Berg is een creatieveling die kijkt hoe praktische zaken anders en beter kunnen en graag in oplossingen denkt. Ik woon samen in de Haarlemse binnenstad en heb twee honden. Verder heb ik ook nog een jacht dat ik ieder jaar op een andere plaats in Europa leg. Varen verbreedt letterlijk en figuurlijk mijn horizon.

Kort bedrijfsprofiel
Ik ben directeur-eigenaar van het bedrijf de Eventrepreneur, van waaruit ik diverse producten en diensten voor de evenementenbranche ontwikkel. Het doel is steeds weer om de kwaliteit die er al is, naar een nog hoger niveau te brengen. Onder andere REP'S Event Support, REP'S Security en REP'S Event Logistics zijn vanuit de Eventrepreneur ontwikkeld. Verder hebben we de Trash Prevent Company opgezet en daarmee willen we de hoeveelheid afval bij publieksevenementen verminderen. We hebben ooit zelf verzonnen dat we na afloop van een evenement alle rotzooi opzuigen en het publiek laten we alles op de grond gooien. Met de Trash Prevent Company geven we het publiek de gelegenheid hun afval ‘goed’ weg te gooien. We hebben dit tijdens Sail 2010 geïntroduceerd en het werkt ontzettend goed. We merken dat het publiek er snel aan went en het prettig vindt dat de locatie netjes blijft. Inmiddels zijn er zelfs ‘zero waste events’, evenementen waarbij wij alles recyclen.

Mijn motto
Kijk eens met een andere blik naar de dingen om je heen en vraag je altijd af waarom je iets op een bepaalde manier doet. Alles kan namelijk altijd beter.

Het mooiste evenement dat ik georganiseerd heb
Wij zijn natuurlijk toeleverancier en in de 20 jaar dat we bestaan, hebben we misschien wel 3000 evenementen gedaan. Een daarvan was het World Liberty Concert, in 1995. Arno Geul, Ruud Koornstra en Friedwart Barfod waren de organisatoren en wij werkten in die tijd veel met elkaar samen. Tijdens het concert, met wereldartiesten overigens, speelde zich als het ware een livefilm af. Het begin van de oorlog, de oorlog zelf, de vliegtuigen, de bommen, de parachutisten, de tanks over de brug van Arnhem en uiteindelijk de bevrijding; alles klopte. Ook de organisatie was top, en dat terwijl we het op laatste moment nog moesten ombouwen naar een publiek van 75 duizend man in plaats van de 40 duizend waar we op hadden gerekend. Het was top. Het concert werd trouwens wereldwijd uitgezonden, maar de videoband ervan ben ik kwijt. Mocht iemand nog een kopie hebben liggen… ik houd me aanbevolen!

Zo zie ik de toekomst van de evenementenbranche
Wij werken voornamelijk in de publieksevenementen en ik zie dat de economische omstandigheden daar weinig invloed op hebben: de kaarten worden nog steeds verkocht. Het aanbod is echter de laatste jaren ontzettend groot geworden. Ik verwacht dan ook dat de evenementen die het meest professioneel en publieksvriendelijk zijn georganiseerd, zullen overleven. Het publiek verwacht steeds meer, het gaat niet langer alleen om de artiest, het gaat om de totaalbeleving.

Ben ik geworden wat ik had willen zijn?
Ja, eigenlijk wel. Op mijn zestiende had ik een vriendinnetje en zij kende iemand bij Mojo waardoor we vaak concertkaartjes konden regelen. Toen al keek ik rond: hoe werkt dit, hoe is dit georganiseerd?

Hier haal ik mijn inspiratie vandaan
Mijn inspiratie haal ik uit het beleven van evenementen. Ik knoop regelmatig een praatje aan met de bezoekers en kijk hoe het publiek tijdens het evenement reageert op wat er gebeurt. Daar leer ik continu van en dat vind ik heel inspirerend.

Dit is mijn droom
Nou ja, na je midlifecrisis ontdek je dat je in je eentje de wereld niet gaat verbeteren, hè. Het gaat erom hoe we het nú goed kunnen doen en daar wil ik een bijdrage aan leveren. Wat ik heel graag zou willen, is een grote bijdrage leveren aan de Olympische Spelen. Ja, het liefst in Nederland, maar dat ziet er momenteel niet zo goed uit natuurlijk. Maar zo’n groot evenement, dat lijkt me mooi om te doen.

Ik bewonder uit de evenementenbranche
Iemand die we te weinig zien: Arno Geul. Hij vindt niets te groot en het lukt hem ook altijd. Daar heb ik bewondering voor.

Mijn gouden tip die ik altijd toepas in mijn werk
Blijf niet stilstaan, kijk altijd of het anders en dus beter kan. Blijf vernieuwen, want vernieuwing creëert enthousiasme en energie. Het gevaar is altijd dat je na vernieuwing weer stil blijft staan, daarom zijn creatieve mensen in je omgeving heel belangrijk.

Deze (publieks)evenementen staan steevast in mijn agenda
Ik heb geen vaste evenementen die ik bezoek. Ik ga vooral naar evenementen die nieuw zijn en het anders doen. Dutch Valley is zo’n evenement. Het is leuk om de groei van zulke nieuwe concepten een tijdje te volgen.

Mijn grootste hobby
Mijn jacht, zonder twijfel. De oneindigheid van water geeft rust. Zelfs als ik met mijn sloepje door de binnenstad van Haarlem vaar, voel ik die rust al.

Favoriete boek, tijdschrift en tv-programma
Ook hier geen favorieten, ik let vooral op wat er nieuw is. Zo’n programma als The Voice of Holland; dat volg ik een seizoen omdat ik het interessant vind, maar daarna is het nieuwe eraf. Nu volg ik dat dirigentenprogramma Maestro, dat vind ik echt hilarisch. Voor je het weet, sta je zelf mee te zwaaien! En de dag lach ik weg met Two and a Half Men. Het gaat nergens over, een heerlijke serie na afloop van een drukke dag.
Ik heb ook geen vast boekengenre, het is maar net welke cover me aanspreekt. Dat heb ik ook met tijdschriften: mooie en inspirerende covers trekken mijn aandacht.

Favoriete vakantieland, favoriete vakantiestad
Ik keer niet vaak terug naar dezelfde plek. Wel heb ik een zwak voor Turkije, ook omdat ik daar vroeger heb gewerkt. Hardwerkende en inspirerende mensen en ook nog eens veel zon. Daar houd ik van.

Van deze muziek geniet ik
Ook hier geen favoriet, ik ben geïnteresseerd in alle muziek. Muziek moet gevoel oproepen, dat vind ik het belangrijkste.

Mijn grootste blunder
Ik werk al 20 jaar in deze branche en heb heel wat blunders begaan. Vaak waren we de eerste met iets nieuws en dat ging niet altijd goed. Maar toch: er zijn altijd mooie dingen uit voortgekomen en ik heb er veel van geleerd. Vaak genoeg hoor ik jongeren zeggen dat ze best fouten mogen maken. Ze vergeten echter dat ze er ook van moeten leren. En daar gaat het juist om, om dat leren.

De ‘social media’ en ik
Eerlijk gezegd zou ik niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen om te twitteren of te facebooken. Mijn LinkedIn werk ik wel wekelijks bij, ik vind het een handige manier om contacten te onderhouden en relaties terug te vinden.

Over 5 jaar…
Ik hoop dat de verschillende bedrijven die ik heb opgericht, dan zonder mijn sturing verder kunnen groeien. Ik wil namelijk niet degene zijn die dat allemaal blijft managen; ik permitteer me al steeds meer vrijheid om vooral te adviseren en te coachen. Over 5 jaar moet dat goed te zien zijn. Verder heb ik over 5 jaar weer een paar mooie nieuwe ideeën uitgewerkt.

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
Ik vermoed dat veel mensen, en dan vooral mijn opdrachtgevers, mij serieuzer inschatten dan ik ben. Dat komt doordat ik altijd met praktische oplossingen kom, terwijl het creatieve voortraject onzichtbaar blijft. Maar dat creatieve voortraject doe ik dus ook, ja.

Dit wil ik nog graag even kwijt aan de branche…
Blijf niet stilstaan en kijk iedere dag of het beter kan.

 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!