Back Back Nieuws

D&B ZomerBooster – Negen tips voor de organisatie van een jubileum

14 juli 2015

Geheel in het kader van we kunnen allemaal wel een booster gebruiken, komen we deze zomer met de D&B ZomerBoosters, direct toepasbare tips van Pieter Bas Boertje, mede-eigenaar van Dechesne & Boertje. Deze week tips voor de organisatie van een jubileumevent.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

D&B Jubileumbooster
Het team van Dechesne & Boertje bedacht ‘boosters’, ook wel methodes genoemd, die aansluiten op de wens van een opdrachtgever. Eigenlijk gebruikt het bureau deze methodes al jaren, maar dan redelijk ad hoc. ‘De belangrijkste overeenkomst tussen de boosters is dat er uit een event veel meer te halen valt dan men tot nu toe doet. Dat kun je het beste doen door het evenement strategisch onderdeel te maken van het communicatiebeleid,’ zo licht Pieter Bas toe.

Bewijs voor het succes van deze methodes wordt keer op keer geleverd. Nu is het in een duidelijk en nieuw jasje gestoken, een roze jasje, kenmerkend voor D&B. En voor geïnteresseerden zijn de boosters in een handig pocketformaat te verkrijgen, zodat de Little Pink Books eenvoudig in de zak te steken zijn.

[afbeelding niet meer beschikbaar]
Zo is er ook een D&B Jubileumbooster ontwikkeld. En als aanvulling hierop heeft Pieter Bas voor de lezers van Events.nl negen extra tips!

01. Grijp je kans!
Een jubileum is meer dan een eenmalig feestje, het is een kans om een heel jaar te communiceren. Zie het jubileum niet alleen als mijlpaal, maar ook als springplank om de ambities van het bedrijf te etaleren. Bepaal dus ruim van te voren aan welk ‘hoger doel’ of welke ambitie het jubileumjaar moet bijdragen. Een jubileum leent zich uitstekend voor het communiceren van strategische doelen.

02. Proud heritage, bright future
Het jubileumjaar is een dankbaar moment: tijd om stil te staan bij het rijke verleden, maar met name ook hét moment om te bewijzen dat de organisatie klaar is voor de toekomst.

03. Begin op tijd
Een dik jaar van tevoren beginnen is niet te vroeg. Bepaal in deze beginfase de grote lijnen van het jubileumjaar en schat in hoeveel budget er nodig is. Een lastige klus, maar belangrijk om een stevig fundament te leggen.

04. De juiste mensen
Je doet een jubileum niet alleen. Zorg in het voortraject voor een interne werkgroep met gemotiveerde mensen die een doorsnee van de organisatie vertegenwoordigen. Een leuke manier om draagvlak te creëren is om de juiste mensen aan te haken en op tijd een brainstorm te organiseren. Op die manier genereer je veel ideeën en weet je wat er leeft binnen de organisatie.

05. Doelgroepen
Een jaar lang communiceren biedt ook de mogelijkheid om álle stakeholders op één of andere manier te bereiken en te betrekken. Denk niet alleen aan relaties en medewerkers maar ook aan leveranciers, pers, nieuwe én oude collega’s, studenten en de omgeving.

06. De kracht van de jubileumkalender
Zodra de contouren (doelstellingen, doelgroepen, randvoorwaarden et cetera) bekend zijn is het zaak om een krachtig jubileumthema te ontwikkelen. Een thema dat inspireert, dat de ambitie van de organisatie ondersteunt en dat bruikbaar is voor alle doelgroepen.

Wij adviseren een jubileumkalender te ontwikkelen waarin de events voor alle doelgroepen op elkaar afgestemd worden. Tijdens een jubileumjaar grijpt immers alles in elkaar, het ene event heeft effect op het andere en boodschappen kunnen elkaar versterken. Zo’n jubileumkalender schept veel duidelijkheid voor alle betrokkenen in het jubilerende bedrijf.

07. Bestaande initiatieven
Maak bestaande events ook onderdeel van de jubileumkalender door ze een jubileumsausje te geven.

08. Communicatie is ‘key’
De communicatie begint al in de beginfase. Daarbij is de interne communicatie rondom de jubileumkalender essentieel. Alle neuzen dezelfde kant op en ambassadeurs creëren onder de eigen mensen. Creëer een herkenbare huisstijl voor het jubileum en maak gebruik van de bestaande communicatiemiddelen en -kanalen.

Niet onbelangrijk: begin op tijd met het op orde maken van de gastenlijsten. Bij veel organisaties is dit iedere keer weer een enorme uitdaging. Op tijd beginnen dus!

09. Meten=weten
Een jubileumjaar is een ideale gelegenheid om met een nulmeting te beginnen. Daarbij is het effect beter zichtbaar als de uitgangspositie duidelijk is. Durf tussendoor ook te meten. Evaluaties stellen je in de staat de gekozen koers bij te stellen en te verbeteren.

Lees ook:
D&B Zomerbooster: Zeven tips voor de organisatie van congressen »
D&B ZomerBooster: Acht tips voor events met thema cultuurverandering »

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!