Back Back Nieuws

D&B ZomerBooster – 8 tips voor events met thema cultuurverandering

27 juli 2015

Geheel in de trant van we kunnen allemaal wel een booster gebruiken, hebben we deze zomer verfrissende D&B ZomerBoosters, direct toepasbare tips van Pieter Bas Boertje, mede-eigenaar van Dechesne & Boertje. Deze week tips voor events in het kader van cultuurverandering.

[afbeelding niet meer beschikbaar]
 

 

D&B Cultuurbooster
Samen met branding bureau BR-ND heeft D&B een concept ontwikkeld waarbij op een laagdrempelige manier de strategische uitgangspunten en waarden van een bedrijf gezamenlijk worden geïnternaliseerd, geactiveerd en gevierd. Het bureau signaleert al enige tijd dat de nieuwe generatie klanten en werknemers andere verwachtingen hebben van werk, relaties en waarde: ‘De tijd dat de bedrijfsleiding de koers met meerjarenplannen kon uitstippelen en zich vervolgens kon focussen op efficiënte implementatie is definitief voorbij. Wat we steeds meer bij klanten zien: we hebben waarden, maar er wordt niet naar geleefd of mensen dragen het niet uit.’

Met een ‘online game’ kan de cultuur van tevoren geanalyseerd worden: komt deze overeen met de waarden van het bedrijf en welke waarden zouden medewerkers juist terug willen zien in het bedrijf? Het is een wetenschappelijk onderbouwd onderzoek naar de huidige én gewenste cultuur. Op basis van de resultaten van de meting wordt een event ontwikkeld dat de gewenste waarden versterkt en activeert.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


8 bruikbare tips

Met deze bijdrage geeft Pieter Bas acht handige tips voor de organisatie van events in het kader van cultuurverandering:

01. Buiten winnen is binnen beginnen
In deze tijd van transparantie kun je niet meer naar buiten beloven wat je van binnen niet kunt waarmaken. Organisaties die hun cultuur tot bloei brengen en verbinden met hun strategische koers, hun waarden en hun merk hebben de toekomst.

02. Support directie is ‘key’
De directie moet meer dan 100% achter het traject staan, of dit nu gaat om nieuwe waarden, een gewenste cultuurverandering of een nieuwe strategische koers. Als dit niet het geval is gaat het veranderingstraject niet slagen. Realiseer je dat positief voorbeeldgedrag van leidinggevenden cruciaal is.

03. Betrokkenheid medewerkers
Creëer betrokkenheid door ruimte aan medewerkers te geven voor eigen input en invulling.

Zolang een nieuwe strategische koers en merkwaarden van bovenaf opgelegd worden, wordt het heel moeilijk om de medewerkers achter de nieuwe koers te krijgen en om merkwaarden om te zetten in gewenst gedrag.

04. Beleving toevoegen
Een evenement is een ideaal middel om nieuwe waarden te activeren of om medewerkers te enthousiasmeren voor een nieuwe koers. Het zorgt, door middel van beleving en interactie, voor een verbindende emotie tussen merk en medewerker.

05. Met events alleen kom je er niet
Verwerk de (merk)-waarden in álle elementen van het communicatie traject. Leg gewenst gedrag samen vast, monitor dit en deel en vier tussendoor individuele successen.

06. Laat het (niet) los
Cultuurverandering is geen vrijblijvend proces, houd de controle! Echter, een cultuurverandering kun je niet te strak regisseren. Laat af en toe los en geef ruimte aan wat ‘vanzelf’ ontstaat. Laat echter niet los als het gaat om het faciliteren van het proces. Geef sturing en ondersteun, maar leg niet op.

07. Meten is weten
Het doel moet meetbaar zijn, het is motiverend voor de medewerkers om resultaten te laten zien.

08. Het duurt langer dan één event…
Als laatste: cultuurverandering kost veel tijd, het is een voortdurend proces.

Lees ook:
D&B ZomerBooster: Zeven tips voor de organisatie van congressen »
D&B ZomerBooster: Negen tips voor de organisatie van een jubileum »

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!