Back Back Interview

Damon Dooijeweerd: Van mij mag je ook wel eens gek doen!

06 oktober 2015

Wie zijn je branchegenoten? Waar halen ze hun inspiratie vandaan en wat is hun droom? Waarom hebben ze voor deze branche gekozen en hoe zien ze de toekomst ervan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen. Dit keer maak je kennis met Damon Dooijeweerd van Trufa.

Wie is Damon Dooijeweerd?
Geboren in 1971, ik werk en woon samen in Baarn, heb 2 zoontjes van 4 en 1 jaar. Ik hockey, tennis, golf en ski graag, ben een gezelligheidsmens en vind het belangrijk om mensen om me heen te hebben.

Wat is typisch ‘Damon Dooijeweerd ’?
Privé ben ik een sportieve Bourgondiër met een hechte vriendenkring. Zakelijk ben ik creatief, besluitvaardig en pragmatisch.

Beroep en bedrijf?
Vijf jaar geleden ben ik gestart met Trufa. We zijn begonnen met het label Trufa Concepts, gericht op het initiëren, creëren en realiseren van concepten op het gebied van evenementen, live communicatie, doelgerichte, waardevolle en impactvolle momenten, waar een passend concept voor nodig is. We richten ons niet alleen op de uitvoering, maar vooral ook op de inhoud. Het realiseren mag best door een andere partij gedaan worden. Wij kunnen alles, maar het bedenken van vinden wij heel belangrijk. Onder Trufa groep vallen diverse labels. We zijn een creatieve en innovatieve one stop shop voor de live communicatie branche.
Met Trufa Sport and More richten we ons op sportevents en marketing voor sportverenigingen en –bonden en bedrijven.
Een derde label is Trufa Catering waarin we kwalitatief hoogstaande diensten leveren, in samenwerking met een top food supplier. We bieden de catering onder een apart label aan omdat we diverse doelgroepen hebben. Hiermee kunnen we ook de particuliere markt bedienen.

Alle labels hebben de insteek: kwaliteit leveren en op inhoud zitten, door goed te luisteren naar de doelstelling. We creëren verrassende belevingen. Om te ontmoeten, verbinden, verwonderen, informeren, motiveren en inspireren, maar ook om te vieren.

Waarom deze branche?
Ik heb de Hotelschool in Amsterdam gedaan en wist al vroeg dat ik in de evenementenbranche terecht wilde komen en zelfstandig ondernemer wilde worden. Ik was er wel van overtuigd dat je het vak moet leren van mensen die er verstand van hebben. Met de trein kwam ik regelmatig langs het Mediapark in Hilversum en zag ik de borden ‘Endemol Events’. Daar wilde ik werken, besloot ik! Ik ging naar een uitzendbureau waar toevallig de vacature openstond: chauffeur/PA voor Frank Wentink. Ik vond het een mooie manier om bij het bedrijf binnen te komen en me op te werken. Als chauffeur ging ik mee naar allerlei besprekingen, die ik dan ook notuleerde. Na een jaar werd ik producer en daarna hoofd productie. In de 12 jaar dat ik bij het bedrijf (dat later Wentink Events werd) werkte, heb ik het vak in de praktijk van veel bekende mensen mogen leren. Op het creatieve vlak was dat Frank Wentink, op technisch gebied Jeroen van Oirschot en van Grace Robinson leerde ik events tot in detail uitvoeren.

Mooiste evenement waaraan je hebt meegewerkt?
In de tijd van Endemol in 1999 heb ik samen met Jeroen een event voor Audi mogen organiseren tijdens de AutoRAI. Om te laten zien wat de nieuwe Audi TT Quattro allemaal kon, wilde Audi dat er op ijs gereden werd met deze auto. En dus hebben we achter de RAI een grote kunstijsbaan gecreëerd, met een tent, op pontons en een groot bergdecor, waar we 6 shows per dag draaiden. De auto’s maakten pirouettes op het ijs met 220 op de teller. Het was zowel technisch als creatief een mega event waar we alle media mee hebben gehaald.
Een ander mooi evenement waaraan ik samen met Grace Robinson heb gewerkt was de opening van de Louis Vuitton winkel in de P.C. Hooftstraat. Dat was het eerste echte trend event in Nederland. Ik was verantwoordelijk voor de productie.

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
Dat waren voor mij de Night of the Proms concerten in Ahoy, waar gebruik werd gemaakt van innovatieve visuele ontwerpen op het gebied van licht en video. Tegenwoordig staan de dance events en foodfestivals op nummer 1. Ik ben ook zeer gecharmeerd van evenementen als Sensation, North Sea Jazz en optredens van André Rieu. Nederland heeft veel mooie en goede evenementen en concepten waarover is nagedacht.

Wat inspireert jou?
Mensen en vooral de samenwerking met mensen, maar ook onverwachte dingen en situaties, zowel positief als negatief. Ik heb 2 jonge zoontjes, ook daar kan ik veel inspiratie uit halen. En de mooie plekjes van de wereld.

Waar droom je nog van?
Gezond zijn en blijven en leuke dingen meemaken met mijn gezin. Mijn droom is om mijn onderneming met nog meer labels uit te bouwen tot het meest aansprekende live communicatie bedrijf van Nederland.

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
Live communicatie wordt in dit digitale tijdperk steeds belangrijker. Maar ook samenwerking tussen de verschillende bureaus, technische bedrijven en zzp’ers. Door deze partijen met elkaar te verbinden, kunnen nog mooiere concepten en producties met toegevoegde waarde worden gemaakt.

Met wie uit de branche wil je graag een avondje uit eten, en waarom?
De media goeroes van Nederland: Joop van den Ende en John de Mol. Deze ondernemers hebben zoveel passie voor het vak! Dat avondje eten zal wel een weekje eten worden. Zoveel inspiratie… Je moet passie voor het vak hebben om iets te kunnen bereiken en dat hebben zij als geen ander.

Wat was je grootste blunder?
Evenementen kun je maar één keer doen. Ik heb me wel eens vergist in de opbouw dag of het tijdstip. Dat je dan een paar uur voor aanvang nog even belt met toeleveranciers om te vragen hoe laat ze er zijn en blijkt dat de dag niet goed is ingepland. In mijn geval is dat steeds nog goed gekomen en werden dat leermomenten.

Hekel aan…
Oneerlijke, arrogante en asociale mensen, zakelijk, maar ook in de samenleving. Met elkaar moeten we de samenleving in stand houden. Mensen in de branche die zich enkel bezighouden met eigen gewin, die niet thuisgeven wanneer er hulp nodig is. Daar heb ik een hekel aan.

Dol op…
Privé vind ik omgang met mensen en een Bourgondische instelling belangrijk. Zakelijk het realiseren van een creatief evenement.

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
Ten eerste dat samenwerking en het delen van kennis en informatie belangrijk is. Dat we geen eilandjes moeten creëren. Ten tweede dat we de inhoudelijke concepten met toegevoegde waarde soms ook moeten durven loslaten. Er mag en moet ook wel eens gewoon wat gevierd worden. In NL mag je vaak niet laten zien dat het goed met je gaat als bedrijf of al privépersoon. In Amerika is dat wel heel normaal. Het gaat goed, dus vier het maar. Hier heeft men vaak de instelling: Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Van mij mag je ook wel eens gek doen!

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!