Back Back Interview

Carola van Barneveld: ‘Ik ben die dame met die blonde kuif’

27 februari 2013

Waar halen je branchegenoten hun inspiratie vandaan? Wat is hun droom? En in wiens schoenen zouden ze graag een dagje willen staan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen. Dit keer maak je kennis met Carola van Barneveld van Co Solo en HetBesteEntertainment.nl.

Wie is Carola van Barneveld?
Carola van Barneveld is van het jaar van de eerste man op de maan, heeft veel katten en woont samen.

Wat is typisch ‘Carola’?
Qua uiterlijk mijn kuif, serieus waar. Als ik iemand bel en die persoon weet even niet meer wie ik ben, hoef ik alleen maar te zeggen dat ik die dame met die blonde kuif ben. Ja, toch herkenbaar, hè. Qua karakter is mijn tomeloze energie echt typisch Carola. Ik ga en ik blijf gaan, volgens mijn compagnon ben ik wat dat betreft een echte diesel. Maar ja, ik ben gek op mijn vak. Ik ben nooit vrij, maar ik werk ook nooit, snap je?

Beroep en bedrijf?
Meestal noem ik mezelf evenementenorganisator en in de kroeg vertel ik dat ik op feestjes zit. Maar goed, officieel ben ik dus directeur en mede-eigenaar van Co Solo en HetBesteEntertainment.nl. HetBesteEntertainment.nl is een merk van Co Solo. Met entertainment bedoelen wij vermaak in de breedste zin van het woord: dat kan muziek zijn, maar ook magie, een spreker of culinair entertainment. Sommige klanten organiseren hun evenement zelf en schakelen dan HetBesteEntertainment.nl in voor het vermaak. De klanten van Co Solo zijn eigenlijk altijd eindgebruikers, maar bij HetBesteEntertainment.nl kunnen het ook locaties of cateraars zijn.

Waarom deze branche?
Mijn compagnon en ik – toen nog alleen vrienden, nu ook compagnons – hadden allebei leuke job. Mooie auto onder de kont, een goed pensioen, je kent het wel. Maar tijdens een oud en nieuw vroegen we ons af of dit eigenlijk wel was wat we wilden. Nou, nee dus, want ons hart ging sneller kloppen van muziek, theater en entertainment. Bij onze werkgevers waren we daar zijdelings ook wel mee bezig, maar we wilden meer. Toen zijn we naast ons werk begonnen met het in elkaar zetten en brengen van de Dinner Show. Het doel was die show tien keer te brengen, in een klein theater. Maar voor we het wisten, ging het echt lopen. Ik ben er dus ingerold, ingetuimeld zelfs. En nu, ruim acht jaar later, vind ik het nog steeds geweldig om te doen.

Mooiste evenement waaraan je hebt meegewerkt?
Ik heb er meer, mag dat ook? Ieder evenement heeft zijn charmes en ik kon echt niet kiezen. O.k., daar gaan we… Toen we nog niet zo lang bezig waren, deden we een enorm evenement in de Amsterdam Arena: 16 duizend gasten en dik tweehonderd touringcars. Jeetje, het cateren van die chauffeurs was al een klus op zich. Maar het vertrouwen van die klant; dat vond ik het meest bijzondere.
Het tweede evenement is de doop van een schip, vorig jaar. Koningin Beatrix was daarbij aanwezig en dat vond ik geweldig, dat zij op ‘mijn’ evenement was. Later hoorde ik van haar adjudant dat ze het mooi had gevonden en dat de goede sfeer indruk op haar had gemaakt. Ja, dat onthoud ik wel.

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
Het concert van Prince in de O2 in Londen. Hij had al jaren niet meer opgetreden en hij zou 21 concerten in de O2 geven. Verder geen tour, alleen deze reeks. In een vlaag van verstandsverbijstering heb ik kaartjes geregeld, en het was zo fantastisch. Die avond klopte helemaal, van de wachtrij tot de toegift.

Wat inspireert jou?
Ik kan enorm opknappen van mijn favoriete plaatjes of de radio even voluit. Muziek roept associaties op, waardoor mijn gedachten vanzelf gaan stromen. Verder vind ik mensen inspirerend: mijn dierbaren, mijn compagnon, onze collega’s en stagiaires. Maar ook bevlogen, begeisterde mensen die ik in het dagelijks leven ontmoet, inspireren me.

Waar droom je van?
Mijn ultieme droom is de organisatie van de Oscaruitreiking. Ik kan mijn jurk zelfs al uittekenen! Het lijkt me zo gaaf, vanwege de massaliteit en vanwege de glitter en glamour.

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
Om te overleven, moet de branche goede dingen gaan maken, in plaats van alleen maar mooie dingen. We moeten een investering worden, geen kostenpost. Dus: wat lever je op? Als een personeelsfeest niets oplevert, is dat een gemiste kans en kost het geld. Als je echter met meetbare doelstellingen werkt, wordt het een investering en gaat het niet langer alleen om een feestje. Heel simpel: waarom wil je Marco Borsato boeken? Als hij bijdraagt aan de doelstelling van het feest: prima. Als dat optreden echter niets bijdraagt aan het behalen van de doelstellingen, is het zonde van het geld. Wij moeten de klant daarin helpen en adviseren. De ROI moet kloppen, dat is waar de branche zich op moet gaan richten.

Stel: je mag een dag in iemands schoenen staan… Wie kies je en wat doe je die dag?
Tina Turner, en dan ga ik optreden. Ik wil haar haar een dagje hebben, haar tanden, haar lach, haar energie, haar charisma, haar uitstraling, haar stem en natuurlijk haar benen op die enorme hakken.

Wat was je grootste blunder?
Een paar jaar geleden deden wij de productie voor een dance-evenement voor 12 duizend man. Er traden allerlei artiesten op, maar ik ben niet zo thuis in die wereld. Zodoende lukte het me dus bijna om de slotact naar huis te sturen, omdat hij zonder accreditatie backstage liep. Ik liep daar heel stellig met die nogal verbolgen man, totdat iemand hem herkende. ‘Oh, je begeleidde hem niet naar de kleedkamer?’ kreeg ik toen te horen. Eh, nee dus. Maar ik wist het werkelijk niet en hij was nogal vaag in zijn antwoorden. Later heb ik me in duizend bochten gewrongen om excuses aan te bieden.

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
Ik ben groot, maak een hoop herrie, ben bijdehand, maar eigenlijk ben ik een ontzettend zacht ei. Mensen verwachten vaak dat ik snel grenzen stel, maar in werkelijkheid kun je met mij heel ver gaan, heb ik veel compassie. Wel jammer dat iedereen dat nu weet…

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
De druk van de economische omstandigheden brengt sommige bedrijven ertoe heel ver te gaan om de klant tegemoet te komen. Maar we moeten onszelf wel serieus blijven nemen! Wanneer je jezelf serieus neemt en je toegevoegde waarde kent, kun je je prijs ook verdedigen. Neem je jezelf niet serieus, dan zal je klant dat ook niet doen. En we moeten het plezier blijven houden, want dat hoort bij onze branche.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!