Boabee: De efficiënte oplossing voor beurzenBoabee: De efficiënte oplossing voor beurzen
Back Back Nieuws

Boabee: De efficiënte oplossing voor beurzen

20 september 2017

De ‘Boabee lead retrieval app’ is een stilistisch mooi vormgegeven app waarin de zeshoekige cellen van een honingraad, de kleuren zwart, wit en geel én een bijtje staan afgebeeld. Het hardwerkende bijtje staat symbool voor de efficiency van deze app. Alleen al het uiterlijk van de app vraagt om een nadere kennismaking met het bedrijf dat deze ontwikkeld heeft. Daarvoor moeten we naar Lokeren, waar manager Gert Stalmans ons graag wil spreken. ‘Waar dit verhaal begonnen is? Als IT-consultant ben ik in 2011 een aantal mensen tegen gekomen die vandaag de dag mijn partners zijn in het bedrijf. Dat zijn Frederik Kaputa en Eric Lebrun. We hebben Qtree Solutions opgericht en zijn gestart met ‘mobile development’. Snel zijn we toen in aanraking gekomen met Nokia Networks.’

De ontwikkeling van de onmisbare app

Stalmans vertelt over de policy van Nokia om hun klanten uit te nodigen op eigen beurzen door heel Europa. De klanten kwamen volop, maar Nokia’s grote probleem was om goed te meten wie er was geweest en waar hun interesses exact lagen. Daar werd eigenlijk de basis gelegd voor wat Boabee vandaag de dag is. ‘Wij hebben, in nauwe samenwerking met Nokia, voor hen ons eerste platform verder uitgebouwd om een product te maken dat hen hielp hun metingen te verbeteren. Daar is Boabee uit voort gekomen. Bij Boabee spreken we over ‘lead retrieval’. Dat is de algemene benaming voor het structureel genereren van zoveel mogelijk bruikbare informatie van een partij. In dit geval waren dat de partijen die de stands van Nokia bezochten. Wij zijn ook heel Europa afgereisd met Nokia, anderhalf jaar lang. Ze namen ons overal mee naartoe om hen te helpen. We hebben zo kunnen vaststellen wat al de behoeftes zijn op de beursvloer en we zijn met een hoop technische problemen geconfronteerd geweest die je niet voorziet vanachter je bureau. Kortom, een echte leerschool’.

Die leerschool maakte Boabee uiteindelijk tot een steeds beter product. ‘We hebben onze app stukje bij beetje verbeterd en uitgebreid, om tot een volwaardig product voor smartphones en tablets van Android en Apple te komen. Dat zijn we gaan aanbieden bij de beurzen. We hebben eigenlijk tot de tweede helft van 2015 genomen voor de herontwikkeling. Daarna is 2016 een jaar geweest van gerichte sales gecombineerd met het verder optimaliseren van ons product en onze support.’

  • Boabee: De efficiënte oplossing voor beurzen

Heel efficiënt en overzichtelijk

De toekomst ziet er nu heel mooi uit. ‘We werken met een internationaal team van zeer getalenteerde mensen voor development en design. Ons doel is om exposanten op een beurs efficiënter te laten werken. Efficiënter met de tijd en de data om te laten gaan die ze verzamelen. Ondertussen blijven we Boabee verder optimaliseren en uitbreiden. De focus ligt steeds op de efficiency op de beursvloer en dat kan op veel verschillende manieren. Misschien kunnen we Boabee in de toekomst ook via smartwatches aanbieden. Zolang het maar in het voordeel van de exposant is.’

Met Boabee kan je drie luiken doorlopen. Na een goed gesprek met de bezoeker van je stand vraag je of het goed is hem of haar nog eens te benaderen na de beurs en bij ‘ja’ pak je de smartphone. Je opent de Boabee app en richt deze op de badge van de bezoeker. Daarop staat de persoonlijke code en dan zie je direct de naw-gegevens. Vervolgens krijg je een vragenlijst die aansluit bij je product en die je zelf hebt samengesteld. In dertig seconden kan je de bezoeker helemaal in kaart brengen. Het derde luik luidt ‘documentatie’. Daarin kan je selecteerbare brochures, prijslijsten, social media en weblinks opnemen en zo aan de betreffende persoon opsturen. ‘Achteraf krijg je als exposant alle contactgegevens, alle ingevulde vragenlijsten en de lijst van verzonden informatie in een overzichtelijk rapport. Boabee betekent: heel efficiënt werken.’

Succesvol en betaalbaar

De lage prijzen waartegen Boabee wordt geleverd komt door de manier waarop het product wordt aangeboden. De klant is daarbij de organisator van de beurs. Twee redenen daarvoor: de app moet de badge kunnen scannen en de gegevens die daaraan gekoppeld zijn vallen onder de verantwoordelijkheid van de organisator. De tweede reden zijn de zeer concurrentiële prijzen. Boabee kan deze laag houden door de licentie in grote aantallen te verkopen via één aanspreekpunt per beurs, waarbij je op één licentie bovendien tot tien toestellen mag gebruiken.

‘Ons cliënteel gaat van organisatoren van eenmalige beurzen naar grote klanten zoals EasyFairs. EasyFairs, onderdeel van de Artexis-Easyfairs groep, heeft zeer grote beurzen zoals de Horecabeurs met 650 standhouders en 65.000 bezoekers in zijn portfolio. Die kunnen we zonder één probleem aan. Maar ook kleine beurzen met 10 tot 15 stands en zo’n 50 tot 100 bezoekers worden door ons bediend.’ Zo is Boabee binnen nu en een paar jaar niet meer weg te denken op een succesvolle beurs.

Door > Walter Joosse

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!