Back Back Interview

Antoinette Wijffels: alles is in dienst van de ‘hoofdbeleving’

27 september 2016

Wie zijn je branchegenoten? Waar halen ze hun inspiratie vandaan en wat is hun droom? Waarom hebben ze voor deze branche gekozen en hoe zien ze de toekomst ervan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen. Dit keer maak je kennis met Antoinette Wijffels van Improve en Lijm & Cultuur.

Kort bedrijfsprofiel Improve en Lijm & Cultuur
Antoinette Wijffels is samen met Rob van Koppen eigenaar/directeur van Improve en Lijm & Cultuur. Improve zorgt ervoor dat op elk evenement het publiek in het hart wordt geraakt. Sfeer maken is ons vak. Licht, beeld en geluid is daarbij het middel; de kernboodschap van de klant is waar het wérkelijk om draait. Die vangen en versterken wij door het scheppen van virtuele werelden met onze mediaservers, licht- en projectiemiddelen – van 360° rondom, op bollen of in koepels, gevelvullend of 3D. Samen met partners die onze passie delen creëren we de meest bijzondere producties, van bedrijfsevenement tot theatervoorstelling of installatie en alles daar tussenin. Ruim tien jaar geleden begonnen wij aan het avontuur Lijm & Cultuur. Waar anderen een verwaarloosd terrein vonden, zagen wij in de voormalige Lijm- en Gelatinefabriek in Delft een geweldige kans om cultuur en economie te mengen tot een totaal nieuw brouwsel. Wij hadden de droom om er een vrijplaats te creëren waar verschillende community’s samen kunnen komen om innovatieve projecten en baanbrekende ideeën te ontwikkelen. En dat is gelukt: het concept en de locatie Lijm & Cultuur staat! Dat concept is geboren vanuit onze visie dat cultuur een economische sector is: de onmisbare creatieve voedingsbodem voor verandering en innovatie, en daarmee één van de belangrijke motoren van economische groei. Economisch succesvolle samenlevingen hebben altijd een rijk cultuur leven!’

Wat is typisch Antoinette?
‘Van huis uit ben ik zowel analytisch als creatief. Mijn vader was ingenieur, mijn moeder fotograaf en ik heb van hen allebei wat meegekregen. Daarbij heb ik ook altijd maatschappelijke dromen gehad. Mijn studie economie en mijn jarenlange werk als consultant integraal waterbeheer waren dingen die echt bij mij paste. Al van jongs af aan vroeg ik mij af: hoe kan ik bijdragen aan het grote geheel? Deze combinatie van interesses en passies zie je terug in onze bedrijven. Mijn partner Rob van Koppen is een enorm technisch talent en een andere drijvende kracht – Fons Hogenes – is expert op gebied van state-of-the-art licht en projectie. Techniek is ons instrument, maar waar we vooral mee bezig zijn bij Improve en Lijm & Cultuur is de creativiteit, de inhoud, de boodschap en de mensen. Mijn passie is om als een regisseur al die elementen bij elkaar te brengen.’

Waarom deze branche?
‘Deze branche blijft ons intrigeren. Het mooie is dat je binnen de evenementensector ongegeneerd mag verleiden, dat je mensen kunt stimuleren om te innoveren, om nieuwe wegen te zoeken. We halen mensen uit hun comfortzone en laten ze boven zichzelf uitstijgen. Congressen en bedrijfsevenementen krijgen zo meer waarde en impact. Feesten worden uitbundiger en raken het hart. Dit is een branche waar je heel veel creatieve vrijheid hebt. De techniek is belangrijk, het is ons instrument, maar wat we er mee maken is pure emotie.’

‘Zijn we geworden wat we wilden zijn…? Als ik kijk naar wat we met dit team neerzetten, ben ik ongelooflijk trots. Er zijn zoveel technieken en middelen beschikbaar, die kunnen we nog op veel meer creatieve manieren toepassen. Mijn raad: bel eerst eens met je AV-partner om samen inhoud en vorm bij elkaar te brengen. We denken nog te vaak in hokjes: ‘jij doet dit, ik doe dat’. Als we dat meer loslaten, kan er kruisbestuiving plaatsvinden. Dan maak je de mooiste dingen.’

Wat is het mooiste evenement dat je hebt georganiseerd?
‘Ik ben eigenlijk trots op alles. Ik houd van de wereld en haar diversiteit: de verschillende mensen en bedrijven. Maar de mooiste evenementen zijn die waarbij we echt impact teweeg brengen. Zo wilde een grote corporate een keer twintig sprekers uit het bedrijf aan het woord laten. Om daar meer persoonlijkheid aan te geven, lieten we vooraf alle sprekers zelf foto’s en filmpjes maken, gewoon met hun mobieltje, en muziekjes uitzoeken Op deze manier waren de sprekers echt betrokken bij het proces. En dus ontvingen we allemaal ruw materiaal van wat zij belangrijk vinden, wat hen intrigeert, waar ze mee bezig zijn. Van die beelden hebben we per spreker een spectaculair filmpje gemaakt als ondersteuning bij hun verhaal. We maakten er een show van en zo kwam hun verhaal extra krachtig naar voren. Je merkte gewoon de impact in de zaal: mensen werden geraakt. Dat is heel wat anders dan dat elke sprekers een monotoon praatje van drie minuten zou hebben gehouden. Het enthousiasme gonsde door de zaal: iedereen in het bedrijf was trots om deel uit te maken van die club.’

‘Bij Lijm & Cultuur hebben we samen met Fugro een geweldige Offshore Survey Innovation Fair neergezet. Geen eindeloze PowerPoint presentaties, maar een dynamisch programma waar de innovaties met passie werden gepresenteerd en gedemonstreerd door de ontwikkelaars zelf en waar stevig inhoudelijk werd gediscussieerd. Onze opdrachtgever zei daarover onder andere: ‘De enorme banners, het uitlichten van de demo’s, het centrale podium met een indrukwekkend projectiescherm en de strakke regie…de setting klopte … je stapte echt een bijzondere ruimte binnen die professionaliteit uitstraalde. De dag werd georganiseerd voor klanten en relaties uit de industrie, maar ook intern hebben we er veel aan gehad.’ Ten slotte zei onze klant: ‘Wij zijn overtuigd; weg met de oubolligheid, wij geloven in nieuwe concepten die werken!’ Geweldig om daar onze bijdrage aan te hebben mogen leveren.’

Wat is het mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
‘Het meest verrassende evenement was een Bollywood musical in het Luxor. Ik wist niet precies wat ik moest verwachten en was gewoon nieuwsgierig, dus ik ging erheen. En wow, wat een ervaring! De musical vertelde een soort geschiedenisverhaal over Indiase dans. En hoewel ik niets van de teksten kon verstaan, kwam de boodschap keihard binnen. Je werd er door gegrepen. Door de perfect uitgebalanceerde combinatie van zang, dans, muziek, timing, licht, opbouw, spanning en ontspanning werd het publiek helemaal meegenomen. Er hing een heel andere vibe in de zaal dan wij van de nuchtere Hollanders gewend zijn.’

Waar haal je je inspiratie vandaan?
‘Eerlijk? In alles! Vanaf dat ik ’s ochtends opsta totdat ik naar bed ga zie ik overal inspiratie in. Dat kan zijn het licht van een zonsopgang, kleuren en mode, maar ook bijvoorbeeld inspirerende mensen. Dankzij technologie is de wereld klein geworden en kunnen we elkaar van over de hele wereld inspireren. Op Facebook zie ik de meest bijzondere verhalen van gedreven ondernemers, zoals Richard Branson bijvoorbeeld. Hij gebruikt zijn roem en bekendheid om anderen laten stralen. Ik vind het mooi als mensen dat doen, het brengt de wereld vooruit. De filosofie van onze beide bedrijven: Improve en Lijm & Cultuur is hierdoor geïnspireerd. Ook wij stimuleren mensen om hun ideeën uit te dragen en helpen hen door daarvoor de best mogelijke setting te creëren en coachen ze daarbij.’

Wat is je droom?
‘Het lijkt me geweldig om nog eens een waanzinnig grote show te ontwerpen en uit te voeren. De kracht van Improve is dat we heel goed de hele keten kunnen overzien en coördineren. Als je iets wil organiseren begin je als het goed is met de vraag: ‘wat wil ik?’ De boodschap – de gewenste totaalbeleving – moet altijd het startpunt zijn. Improve is daarom bij uitstek een goede partner om een groot project mee te beginnen. We bouwen het van de basis op en gaan voor het effect: het publiek raken en (ont)roeren. Dat lijkt logisch, maar vaak zien we dat organisaties starten met randzaken zoals ‘het moet in Utrecht zijn’ of ‘er moet 500 man in de zaal passen’. Wij beginnen met iets heel anders, namelijk met de beleving. En onze techniek en instrumenten dragen bij aan die beleving. Als die basis staat, kun je verder bouwen met praktische zaken zoals locatie, hapje en drankje. En dan gaat het geheel ook kloppen, omdat alles in dienst van de ‘hoofdbeleving’ staat. Dan wordt het echt gaaf.’

Wie bewonder je?
‘Arjan van Dijk. We hebben veel met hem samengewerkt en dat was altijd spectaculair. Wat ik in hem bewonder is zijn vermogen tot het creëren van een totaal nieuwe wereld. Hij deed heel diverse dingen: van complete locaties tot fantastische shows. Hij bouwde bijvoorbeeld gigantische decors, maar altijd met oog voor detail. Voor de première van de film Mulan bouwde hij een tempel, Improve zorgde voor de bergprojecties, waardoor we samen echt een Chinese omgeving hebben neergezet die klopte. En onze samenwerking verliep soepel: altijd op basis van vertrouwen en met respect voor elkaars vakmanschap.’

Hoe ziet de evenementenbranche er over vijf jaar uit?
‘Ik heb het gevoel dat we op een kantelpunt zitten. We groeien richting een wereld waarin evenementen niet meer zomaar voor vermaak worden georganiseerd. Je ziet gelukkig steeds vaker dat tijdens evenementen bijvoorbeeld duurzaamheid een rol speelt. In alle beslissingen die je neemt in de organisatie heb je een keuze: waarom doe ik dit en wat wil ik ermee zeggen? Een evenement is altijd een flinke investering; dan wil je natuurlijk dat het wel iets duurzaams oplevert. Dat kan zijn inspiratie, een (gedrags)verandering of nieuwe samenwerkingen. Een event is een prachtige gelegenheid om mensen een stukje van de wereld te laten zien. Dat kan met eten, met inspirerende verhalen, mooie beelden. Je kunt mensen een beleving geven en ze laten kennismaken met iets waar ze nog niets van wisten. Wij kunnen bijdragen aan sociale innovatie. Dat is het kapitaal van de evenementenbranche, en ik vind dat er voor ons een verantwoordelijkheid ligt om die ontwikkeling verder aan te jagen.’

Wat is jullie grootste blunder?
‘Het is ons wel eens overkomen dat een van de projectoren van de grootbeeld projectie tijdens een show uitviel. Er was geen reserve projector omdat daarvoor de ruimte en het budget ontbrak. De hele projectie klopte niet meer en het effect was totaal verdwenen. Het probleem met techniek is dat er altijd iets kan gebeuren. Dat proberen we te voorkomen door grondig en frequent onderhoud. Maar je kunt niet tijdens een show voor élk onderdeel een reserve-exemplaar neerzetten; dat wordt te kostbaar. In ons vak geldt: als alles goed gaat, hoor je niks, maar als er iets misgaat is er soms geen begrip. We hebben maar één kans, en dat is live, op het moment suprême. Eigenlijk is het een wonder dat er in onze branche zo zelden echt iets groots fout gaat. Al die technici die daarvoor zorgen verdienen een groot compliment.’

Wat weet bijna niemand van jullie / wat wil je nog graag kwijt?
‘Licht, beeld, geluid: het zijn onze instrumenten. Maar de werkelijke drijfveer van Improve ligt altijd bij het doel, bij dat wat we willen bereiken. Wij dragen graag bij aan de wereld door inspirerende verhalen te vertellen. Maar al heb je nog zo’n prachtige boodschap, zonder goed licht en geluid ben je nergens. Wij communiceren met licht, beeld en sfeer. Daarom zijn we altijd op zoek naar mensen die een mooi verhaal te vertellen hebben en die met ons op avontuur gaan om dat verhaal tot z’n recht te laten komen. Dat is in wezen wat we doen: mensen boven zichzelf uit laten stijgen. Dat doen we door heel het land. En Lijm & Cultuur is ons creatieve laboratorium waar iedereen welkom is. Kom vooral eens langs, of bel ons eens als je aan het begin van je project staat en je zult zien dat er meer mogelijk is, en er door onze samenwerking innovatiever concepten en krachtiger evenementen ontstaan!’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!