Back Back Nieuws

Amersfoort in de lift als zakelijke bestemming

23 november 2015

 

[afbeelding niet meer beschikbaar]

De regio Amersfoort timmert aan de weg als bestemming voor zakelijke events. Amersfoort staat op de vijfde plaats van de meest aantrekkelijke zakelijke bestemmingen (bron: NBTC) en volgens Trivago is Amersfoort zelfs de beste hotelstad van Nederland. Gasten oordelen 20% positiever dan vijf jaar geleden over het aanbod van de stad. De Keistad trekt jaarlijks 1,2 miljoen toeristen en zakelijke bezoekers. Dat is relatief veel, voor een stad van 150.000 inwoners.

Deze ontwikkelingen kunnen niet los gezien worden van de initiatieven, die de Stichting Citymarketing Regio Amersfoort de afgelopen jaren heeft ontplooid. De campagne ‘Locatie Amersfoort‘ heeft regio Amersfoort een gezicht gegeven bij binnen- en buitenlandse boekers van events en congressen. Die zichtbaarheid gebeurt onder meer via de organisatie van live events (zoals site inspections), door online zichtbaarheid en door de organisatie van bijeenkomsten voor eventlocaties, hotels en eventpartners, zoals eventplanners. Daarnaast organiseert Citymarketing Regio Amersfoort regelmatig relevante kennissessies voor de eventpartners.

[afbeelding niet meer beschikbaar][afbeelding niet meer beschikbaar][afbeelding niet meer beschikbaar]

Imago
De campagne ‘Locatie Amersfoort’ is in het leven geroepen om het imago van Amersfoort te communiceren. In de zakelijke (en de toeristische) markt bestond geen duidelijk beeld over wat Amersfoort te bieden heeft. Zoals de centrale ligging in het land, de goede bereikbaarheid, de historische binnenstad, het gevarieerde culturele aanbod en de grote diversiteit aan eventlocaties. ‘Via de campagne beogen we zakelijke bezoekers kennis te laten maken met al het moois dat Amersfoort en omgeving in huis heeft, om hen te verleiden een bezoek aan onze stad te brengen,’ vertelt Nico de Jong van Citymarketing Regio Amersfoort.

[afbeelding niet meer beschikbaar][afbeelding niet meer beschikbaar]

Verbinden
De stichting kent de weg in de Amersfoortse eventwereld goed en stelt zich actief op. Nico de Jong: ‘Eventplanners en congresorganisatoren die bij ons aankloppen, brengen we meteen in contact met de juiste personen uit de Amersfoortse eventwereld. Dat zien we als één van onze taken: bedrijven aan elkaar verbinden. Dat levert groei en banen op.’

Amersfoort en de directe omgeving telt liefst 150 uiteenlopende locaties voor events. Daarnaast is er een groot aantal eventplanners actief. ‘De samenwerking tussen deze eventpartners en ondernemers in Amersfoort is uniek,’ zegt Nico de Jong. ‘Hun liefde voor de stad zit diep. Het is bewonderenswaardig hoe trots deze enthousiaste ondernemers zijn op al het moois van Amersfoort.’ Regelmatig slaan de Amersfoortse ondernemers samen met de stichting de handen in elkaar om bijeenkomsten te organiseren voor potentiële zakelijke bezoekers. Zoals onlangs, tijdens het evenement ‘Beleef Locatie Amersfoort’. Zo’n 100 meeting- en eventplanners maakten via een tour kennis met de meest inspirerende locaties voor evenementen in de regio.

[afbeelding niet meer beschikbaar][afbeelding niet meer beschikbaar][afbeelding niet meer beschikbaar]

Nico de Jong: ‘Van de zakelijke bezoekers en organisatoren krijgen we vaak als feedback dat Amersfoort een compacte regio is: niet te groot, niet zo massaal als de hoofdstad en met een grote diversiteit aan locaties.’ Samen met de eventpartners in de omgeving blijft Citymarketing Regio Amersfoort doorwerken aan de bekendheid en populariteit van Amersfoort als zakelijke bestemming. Nico de Jong: ‘We staan op de ranglijst van aantrekkelijke zakelijke bestemmingen op de vijfde plaats, achter onder meer koploper Utrecht en Amsterdam. Maar ons streven is de nummer 1 positie!’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!