Back Back Interview

Akim Bwefar: ‘Vergeet niet, we hebben te maken met een echt vak’

20 november 2013

Waar halen je branchegenoten hun inspiratie vandaan? Wat is hun droom? En in wiens schoenen zouden ze graag een dagje willen staan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen. Dit keer maak je kennis met Akim Bwefar van Bwefar Rental.

Wie is Akim Bwefar?
Ik ben eigenaar van Bwefar Rental, 42 jaar, getrouwd en samen hebben we drie kinderen. Vijftien jaar geleden heb ik Bwefar Rental opgericht en werk sindsdien heel veel, waardoor ik werken meer als ‘hobby’ ben gaan zien. Ik heb een leuk leven dus wat dat betreft niet veel te klagen.

Wat is typisch ‘Akim Bwefar’?
Ik heb een bedrijf maar de cijfers interesseren mij niet zoveel, ik doe alles op gevoel. Daarnaast ben ik gek op gezelligheid en klets ik veel. Als we aan tafel zitten en we gaan over mijn ding praten dan heb je kans dat ik nooit meer ophoud!

Beroep en bedrijf?
In 1998 zijn we met Bwefar Rental als lichtbedrijf gestart. We hebben tot 2008 ons hoofzakelijk bezig gehouden met licht, maar dan wel in de breedste zin van het woord. We doen alle producties waar licht gewenst is zoals modeshows, beursstands, personeelsfeesten en dergelijke en werken vanuit ons motto: ‘Niet normaal is het leukste’. Vanaf 2008 merkten we dat we ons breder moesten profileren en zijn ons toen ook gaan richten op geluid en videoproductie. Al onze diensten zijn maatwerk en we kunnen door deze verbreding vanaf het ontwerp tot het eindproduct leveren, inclusief materiaalverhuur.

Waarom deze branche?
Ik ben begonnen als geluidsman waarvoor ik met verschillende bands op tour ben geweest. Op een bepaald moment kwam ik tot het punt om te besluiten echt verder het vak in te gaan. Destijds vond het arbeidsbureau het een slecht plan, maar ik heb doorgezet en mijzelf als freelancer ingeschreven en mij gaan verdiepen in licht. Het was voor mij dus een bewuste keuze om deze branche in te stappen en ik heb daar geen moment spijt van.

Mooiste evenement waaraan je hebt meegewerkt?
Ik denk niet dat ik een mooiste evenement heb. We doen zoveel verschillende soorten dingen dat uit elk evenement wel een hoogtepunt te halen valt en daarbij werk je continue naar een nieuw hoogtepunt, omdat je een productie een volgende keer altijd beter en mooier wilt maken. Producties voor autobeurzen zijn wel altijd gaaf om te doen. Als je kijkt naar het niveau van uitvoering dan zijn autobeurzen in z’n algemeenheid de mooiste beurzen. Er worden soms hele gebouwen gebouwd met meerdere verdiepingen en alles erop en eraan. Dat zijn producties waarvan menig bedrijf hoopt deze te krijgen.

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
Als ik ergens binnenkom en zie dat een lamp scheef hangt, dan kan ik mij daar een hele avond aan irriteren. Wat dat betreft zijn we in de branche wel een beetje verwend door alle mooie dingen die we zien en mogen uitvoeren. De opening van het Scheepvaartmuseum vond ik trouwens wel heel gaaf.

Wat inspireert jou?
Ik kan mijn inspiratie echt uit alles halen. Vergelijk het met een zanger. Als hij positieve dingen meemaakt schrijft hij hier vrolijke liedjes over en op het moment dat hij in de put zit, schrijft hij daar weer liedjes over en de mensen vinden het ook mooi. Dat is bij een creatief proces voor mij hetzelfde. Of ik nu basketbal speel met mijn kinderen of bezig ben met een project, overal haal ik wel dingen uit om ergens voor te gebruiken. Het is voor mij belangrijk dat de klant begrijpt wat hij wil. Aan mij om me te verplaatsen in het gevoel van de klant en van daaruit een sfeer neer te zetten. Alles draait hierbij om de beleving.

Waar droom je nog van?
Een specifieke droom heb ik niet, wel wil ik graag hele mooie en leuke dingen blijven doen. Naarmate je ouder wordt ga je dingen anders bekijken en dat ik nu bijvoorbeeld elke dag thuis mijn werkdag begin, is iets waar ik echt van kan genieten. Zolang ik voor mijn gevoel happy ben dan leef ik mijn droom.

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
Ik hoop op een verdere professionalisering van de branche. In de laatste tien jaar zijn er vele opleidingen in ons vak gekomen. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt een opleiding volgen wat met ons vak te maken heeft. Nadeel is dat scholieren bij een studiebeurs zijn geweest en voor de opleiding podiumtechniek kiezen, omdat de school ze een toekomstbeeld heeft verkocht dat ze de technicus van een Marco Borsato gaan worden. Elk jaar komen honderden scholieren van school af met de opleiding podiumtechniek terwijl de branche er misschien dertig nodig heeft. Deel daarvan gaat iets anders doen, maar het andere deel schrijft zich in als ZZP’er en is ‘technicus’. Er heerst veel wildgroei van zelfstandigen die dit zijn geworden uit nood en zich vervolgens veelvuldig aanbieden in de markt, maar of ze nou serieus weten wat ze doen of überhaupt ervaring hebben?! Die stap naar verdere professionalisering van de branche heeft wel langer dan vijf jaar nodig denk ik.

Stel: je mag een dag in iemands schoenen staan… Wie kies je en wat wil je die dag leren?
Je kunt dit niet gewoon even een keer doen, maar wat nou als je aan de andere kant van de wereld, middenin een woestijn, als vluchteling aan je lot wordt overgelaten en je helemaal niets hebt. Ik vraag mij serieus weleens af hoe dat nou zou zijn. Het is iets waarvan je theoretisch kunt zeggen dat het uitvoerbaar is, maar dat is niet waar. Wij kunnen ons helemaal niet voorstellen hoe het echt is om in zo’n situatie te leven en niets te hebben. Je kunt er wel een maand zitten, maar je weet dat je altijd een weg terug hebt naar het rijke Westen…

Wat was je grootste blunder?
Ik laat nu even snel alle jaren in mijn gedachten voorbij racen, maar een grote blunder kan ik mij niet herinneren. Wel heb ik financiële blunders begaan, maar dan ben je alleen je geld kwijt. Jammer dan, dat is part of the deal bij het ondernemen. Wel heb ik pasgeleden een sloep gekocht die lek bleek te zijn!

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
Ik denk dat veel mensen, ook in de evenementenbranche, niet weten wat wij als bedrijf doen. Dan denken ze het te weten, maar komen ze altijd nieuwe dingen van ons te weten. Zelf ben ik redelijk een open boek. Iedereen mag alles weten en ik deel veel via social media, dat is ook niet erg want ik heb niets te verbergen. Wel probeer ik altijd iets te doen waarvan de mensen opkijken en denken: ‘Goh, heb je Bwefar weer.’

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
Vergeet niet dat Evenemententechniek een echt vak is! Ik kan mij heel druk maken als partijen opdrachten niet serieus of onrealistisch oppakken. Er zijn bedrijven die ik heel hoog heb zitten en waarvan ik dan dingen zie wat echt niet kan. Het overgrote deel van de audiovisuele opdrachten zijn projecten waar serieuze ontwerpen voor gemaakt moeten worden. Als alle partijen dat blijven doen, wordt de branche alleen maar mooier.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!