Zilvermeeuw in alle opzichten van een nieuwe generatieZilvermeeuw in alle opzichten van een nieuwe generatie
Back Back Locaties

Zilvermeeuw in alle opzichten van een nieuwe generatie

09 oktober 2018

Ik weet dat ik me niet aan de zojuist gemaakte toezegging ga houden als ik voor het eerst de nieuwe Z8 ben binnengelopen. Er is al eerder over geschreven en Adriaan Schuller vindt het niet zo nodig dat er weer over dit nieuwste schip geschreven wordt, ook al is hij nog zo trots. ‘Als ik hier toch mijn vrienden of relaties zou mogen uitnodigen’, denk ik stilletjes. Al mijn vooroordelen over de oubolligheid van deze branche verdampen bij het om me heen kijken. Wat ziet dit er prachtig uit.

Zilvermeeuw is anders dan de concurrentie. ‘Onze schepen zijn niet van het niveau ‘Monte Carlo’’, stelt Adriaan Schuller bescheiden, maar dit komt, zo constateer ik zelf, dan toch wel erg dicht in de buurt. De prachtige plafonds, de moderne verlichting, de bar met buffetlift, ze voldoen echt aan mijn stoutste dromen.

‘In onze boten kunnen we evenementen organiseren voor 10 tot 350 personen, van heel bescheiden tot een groot feest. We bieden wat dat betreft echt maatwerk. Eigenlijk zijn dit betrekkelijk kleine schepen en onze rederij onderscheidt zich echt door het feit dat wij de schepen qua interieur en service altijd helemaal up-to-date hebben. Veel mensen denken bij schepen als dit aan iets ouderwets, maar ik durf te zeggen dat dit hier niet over gezegd kan worden.

Je merkt het ook aan de klanten die we trekken. De feestjes en bruiloften die jonge mensen hier komen vieren zijn niet alleen geslaagd vanwege het moderne interieur, ze zijn het ook vanwege het maatwerk wat we kunnen bieden. Zo bieden wij veel verschillende vormen van catering aan. Van ‘high-end’ tot veel eenvoudiger. We kunnen eventueel ook een externe cateraar inhuren. Zo hebben we afgelopen week een Turkse catering ingehuurd.’

Flexibiliteit als sleutelwoord

Het blijkt ook mogelijk om het interieur in korte tijd om te bouwen. ‘Jongere klanten hebben graag een grotere vloer met bartafels en ’s avonds ruimte voor een DJ. Ouderen kiezen liever voor comfortabele zitplaatsen. Voor bedrijven kunnen we zo bijvoorbeeld van een presentatieopstelling, naar een beursopstelling, of met bartafels voor een borrel nadien. We kunnen zo ook het buffet regelen.’

Flexibiliteit lijkt dus het sleutelwoord bij Zilvermeeuw. Er is heel veel mogelijk. Toch wil Adriaan Schuller wel professioneel advies blijven bieden. ‘We denken mee met de klant, zodat kosten niet te hoog voor hen oplopen of een feestje op een teleurstelling uitloopt. Daarin denken wij echt mee. In sommige maanden liggen de kosten bijvoorbeeld hoger.’

Zit die flexibiliteit ook in de bestemmingen en het soort evenementen waarvoor de boten van Zilvermeeuw gebruikt kunnen worden? ‘Wij organiseren evenementen in en rond Nationaalpark De Biesbosch, de Rotterdamse havens en Drechtsteden, maar de laatste tijd hebben wij ook steeds vaker opdrachten in Amsterdam of Antwerpen. In principe gaan we sowieso het hele land door.’

Hoe zit dat met de flexibiliteit in de evenementen die jullie kunnen bieden? ‘Onze schepen kunnen ingezet worden voor verschillende soorten bedrijfsevenementen, zoals bedrijfspresentaties of relatie-evenementen. Ook bieden wij combinaties. Bijvoorbeeld met de boot ergens heen, daar aan wal een andere activiteit en dan bijvoorbeeld bij terugkomst een barbecue.’

Zonnepanelen ‘on tour’

Het septemberzonnetje schijnt over het water en ik geniet van het uitzicht dat, door de vrijwel naadloos op elkaar aansluitende ramen, op een prachtige panoramische manier bewonderd kan worden. Ik dagdroom nog even over wat er wel niet op deze Z8 mogelijk is en vraag dan aan mijn gastheer of hij mij een voorbeeld kan schetsen van één van hun recente klanten en de ervaring daarmee.

‘Met onze capaciteit kunnen we een ‘locatie verplaatsen’. Eerder dit jaar kwam er een zonnepanelenfabriek, met relaties door het hele land, naar ons toe en die wilden de klant beter kennis laten maken met hun producten. Ook omdat deze Z8 de duurzaamste boot in zijn soort in Nederland is, wilden ze heel graag met ons samenwerken. Dat sloot helemaal aan op hun product.

We kwamen op het idee om een trip door het land te maken, van haven naar haven. In de boot was een beursopstelling gemaakt. Zodat hun product gepresenteerd kon worden. Zo zijn we door het hele land gegaan. We begonnen in Utrecht en van daaruit zijn we naar Amsterdam gegaan en vervolgens naar Drachten. Daarna zijn we via Zutphen en Nijmegen naar Limburg gegaan. Tot slot zijn we via Brabant naar Rotterdam gegaan. Zo hoeven de mensen niet naar jou te komen, maar jij gaat met je product naar de mensen toe.

Het heeft twee voordelen. Je neemt de reistijd, en daarmee de kosten, voor veel klanten weg, of maakt ze kleiner en je biedt met zo’n boot van ons ook direct een leuke locatie. Potentiële klanten zeggen dan toch eerder : ‘Hé, dat is misschien toch wel even leuk om te gaan kijken.’ Voor de zonnepanelenfabriek betekent het qua kosten óók dat je niet alleen meerdere locaties aan kan doen, maar ook maar één keer hoeft op te bouwen. Dat bespaart weer kosten.’

Het gesprek zit er op. Adriaan Schuller loopt even met me mee naar de loopplank en geeft me een hand. Ik kijk, terwijl we buiten staan, nog één keer om naar de boot en het water. Adriaan Schuller kijkt met me mee en zegt: ‘Water en buiten zijn dat doet altijd iets met mensen. Dat merk je overal.’

Door > Walter Joosse

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!