Van badges voor Facebook naar het eigen product ExpoBadgeVan badges voor Facebook naar het eigen product ExpoBadge
Back Back Interview

Van badges voor Facebook naar het eigen product ExpoBadge

21 april 2020

Een klein bedrijf, gevestigd in het Gelderse dorpje Wekerom, dat zakendoet met Facebook en klanten tot in Australië heeft zitten. Daar moet een bijzonder verhaal achter zitten! Het klinkt zo simpel: je hebt je ingeschreven voor een congres of evenement, je arriveert op de locatie en je ontvangt een badge met naam en functie. Live in kleur geprint. ‘Eerlijk gezegd waren wij ook verrast door het succes’, vertelt Ivar van der Molen, Sales en Business Development Smart2B. ‘Wij zijn de enige ter wereld die dit doen!’

  • Ivar, Anton en Levi (v.l.n.r.)
    Ivar, Anton en Levi (v.l.n.r.)
  • Van badges voor Facebook naar het eigen product ExpoBadge
  • Van badges voor Facebook naar het eigen product ExpoBadge

Smart2B begon in 2005 met de distributie van Seiko labelprinters. Het assortiment nam gedurende de jaren toe, met een focus op etiketten, labels, printers en assettags. In 2014 werd Smart2B bovendien een belangrijke partner van Epson. Vader Anton had inmiddels binnen het bedrijf al hulp van zoon Levi en in 2016 werd ook Ivar gevraagd om aan de slag te gaan binnen het inmiddels zo gegroeide familiebedrijf. Ivar: ‘Toen ik het bedrijf binnenkwam hadden mijn vader en broer de labelmarkt al flink veroverd en ze zagen toekomst in het printen van kleurenlabels.’

Gekleurde energielabels

‘Deze toekomstplannen vielen samen met een mooi eerste project’, vertelt Ivar. ‘Philips had een labeloplossing nodig voor de gekleurde energielabels op de lampen in hun lampenwinkels. Daarnaast meldde zich een tweede klant: Facebook. Marc Zuckerberg vond de handgeschreven badges die snel in elkaar geknutseld worden als bezoekers niet op de lijst staan zo knullig dat hij graag live badges wilde kunnen printen. Smart2B kon dat regelen. Maar’, voegt Ivar snel toe, ‘Destijds waren de labels nog niet doorontwikkeld en dus vrij dun en niet heel hoogstaand.’

ExpoBadge

Met de komst van Ivar in 2016 nam het bedrijf een vlucht. ‘Het bedrijf is toen echt gegroeid. We hadden in eerste instantie slechts een klant, weliswaar Facebook, maar toch maar één. We zagen toekomst in het printen van bezoekersbadges en ik ben me gaan toeleggen op het organiseren van de verkoop.’ Met ExpoBadge hebben vader Anton en zoons Ivar en Levi inmiddels hun eigen product voor het printen van evenementenbadges in kleur ontwikkeld. ExpoBadge biedt een nieuwe en innovatieve manier voor het live printen van full color badges voor evenementen. Het is dus mogelijk om badges in kleur te printen, niet door software maar door een nieuw soort, goed werkend badgemateriaal. Daarmee bannen ze gelijk de plastic hoesjes uit.’

Snel, flexibel en afspraak is afspraak

Ze zijn bijzonder betrokken bij hun product. Ivar: ‘We verkopen alleen waar we zelf verstand van hebben en we bouwen graag aan een lange en goede relatie met onze klanten. We zitten er dan in de basis ook niet om te verkopen, maar vooral om de klant te helpen bij zijn printoplossing. Past een oplossing niet bij de doelen van een klant, dan verwijzen we liever door naar een concurrent. ‘Zo werken we snel, flexibel en volgens het principe afspraak is afspraak’, verduidelijkt Anton. ‘Onze kennis van speciale markten en hoe we deze kennis, beschikbare tools en de bijhorende adviezen delen met onze partners is uniek. De succesvolle samenwerkingen die daaruit voorkomen maken Smart2B’, aldus Levi.

Familiebedrijf

Inmiddels zijn er ook twee andere werknemers aan de slag binnen het team, maar het gevoel is nog steeds dat van een familiebedrijf. Het levert dan ook wel eens hilariteit op als klanten vragen om Meneer van der Molen – het zijn er ten slotte drie - vertelt Ivar. ‘De persoonlijke benadering, de snelheid, flexibiliteit en de korte lijnen vinden wij het belangrijkst. Het samenwerken met onze klanten, daar draait het allemaal om!’

Toekomst

Natuurlijk heeft de Coronacrisis ook zijn weerslag op Smart2B. Ivar: ‘Vanuit de evenementenbranche is de vraag nu uiteraard nul. We zijn nu vooral bezig met communiceren. Anton: ‘We hebben in korte tijd heel veel vertrouwen gekregen van onze klanten uit de evenementenbranche, zowel binnen Nederland als ver daarbuiten, dus we proberen zo goed mogelijk mee te bewegen.’ Klanten moeten bijvoorbeeld weten dat ze de printers als ze een tijdje stilstaan wel even moeten aanzetten, anders droogt de inkt in. Ivar: ‘De verwachting is wel dat we een extra drukke tweede helft van 2020 krijgen, daar zijn we ons nu goed op aan het voorbereiden zodat ook in grote drukte leveren zoals mensen van ons gewend zijn.’

Door > Mahlee Plekker

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!