Hoe je een excellente locatiekeuze maakt met YOINHoe je een excellente locatiekeuze maakt met YOIN
Back Back Locaties

Hoe je een excellente locatiekeuze maakt met YOIN

12 oktober 2023

Een evenementenlocatie die past bij de gewenste capaciteit, die kan voldoen aan alle wensen met betrekking tot techniek, sfeer en mate van gastvrijheid. Als opdrachtgever kijk je -in veel gevallen- in eerste instantie naar deze voor de hand liggende criteria wanneer je voor de keuze van een locatie staat. Je wilt echter ook zekerheid en vertrouwen dat de locatie ook de niet zichtbare basis op orde heeft. Het keurmerk YOIN the excellent meeting place toetst evenementenlocaties op zowel zichtbare als onzichtbare criteria en de gehele customer journey. We spraken met Dineke Philipse, vestigingsmanager van CLC-vecta en coördinator van YOIN en auditeur Bianca Cuperus over hoe de keuze voor een YOIN gecertificeerde locatie je zekerheid biedt. 

Kijken onder de motorkap van een locatie

 ‘Als opdrachtgever geef je zorg over jouw evenement vaak volledig uit handen aan een locatie en daarom wil je met een gerust hart voor een locatie kunnen kiezen. Niet alleen jij als boeker wil een goed gevoel hebben met de locatie en de contactpersoon, maar ook de bezoekers van je bijeenkomst mag het aan niets ontbreken’, aldus Dineke. YOIN kijkt in haar audits daarom naar de volledige customer journey. Bianca: ‘We gaan daarin verder dan waar de boeker in de regel op toetst. Waar de boeker met name naar de soft kant kijkt en zich laat adviseren door collega’s die bijvoorbeeld heel erg tevreden zijn over de manier waarop ze op locatie zijn geholpen, kijken we echt ‘onder de motorkap’. Bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid, wordt er structureel aan veiligheid (van zowel bezoekers als medewerkers) gewerkt en op welke manier? En wat doet de locatie aan scholing en ontwikkeling van personeel? Goed werkgeverschap is juist in deze tijd van groot belang.’

Dineke: ‘Boekers gaan zelf steeds minder op bezoek bij locaties, maar je wil wel dat het niemand aan iets ontbreekt. Daarom is routing en bewegwijzering onze audits een belangrijk onderdeel. Begrijpt de bezoeker van een locatie direct waar hij of zij naartoe moet en hoe word je in de locatie aangesproken? Het lijken simpele dingen, maar het heeft een wezenlijke invloed op hoe je als gast je evenement binnenkomt. Een goed ontvangst zorgt ervoor dat de gast zich direct welkom voelt. Je wekt vertrouwen waardoor de gast kan ontspannen en open staat voor verbinding en het delen van kennis.’

Kwaliteit blijvend waarborgen

Wanneer je een YOIN gecertificeerde locatie boekt, heb je de zekerheid dat het op deze aspecten goed geregeld is, maar ook dat wanneer er iets niet goed gaat, dit goed opgelost wordt. Bianca: ‘Bij YOIN nemen we ook de aspecten mee die locaties toetsen op het bewust en continu omgaan met kwaliteit. We kijken bijvoorbeeld of er een goed kwaliteitsteamof ondersteuning aanwezig is. In de eventbranche blijft het toch mensenwerk, dus moeten juist de kennis en tools aanwezig zijn om het goed op te lossen.’

Toegankelijk en inclusief

Een ander aandachtspunt waar YOIN locaties over onder de loep neemt, is toegankelijkheid en inclusie. Dineke: ‘Waar locaties eerder geneigd zijn hun bijdrage aan het duurzaamheidsaspect Planet van de daken te schreeuwen door daar bijvoorbeeld uitgebreid over te communiceren op de website, geldt dat minder wanneer het over People gaat, zoals de toegankelijkheid van een locatie voor bezoekers met een beperking. Bianca: ‘Juist voor deze doelgroep geldt dat het een drempel is om zelf te moeten vragen naar voorzieningen, zoals aangepaste toiletten of de mogelijkheid om een hulphond mee te brengen. En dat terwijl verrassend veel locaties hier wel op ingericht zijn.’

Professionalisering van de evenenementenbranche

Als onderdeel van CLC-vecta, is YOIN ook een middel om de branche nog verder te professionaliseren. Dineke: ‘Het is onze taak om ondernemers in de branche te helpen zich verder te ontwikkelen. Dit doen we door met hen kennis en inspiratie te delen. Met YOIN spelen we hierin een belangrijke rol: hoe meer locaties de meerwaarde van een keurmerk en een audit inzien, hoe meer we de kwaliteit in de branche naar een hoger niveau kunnen tillen. Voor de boeker betekent dit op den duur dan ook meer keuze tussen excellente meeting places.’

Door: Angelique Aalders

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!