Het marketingsucces van GiG Hard SeltzerHet marketingsucces van GiG Hard Seltzer
Back Back Nieuws

Het marketingsucces van GiG Hard Seltzer

05 april 2024

Bob (29) en Max (26) Ponsen hebben met GiG Hard Seltzer in vier jaar tijd een succesvol drankmerk in de markt gezet. Geen sinecure in een wereld waar grote, internationale spelers het voor het zeggen hebben. De broers vertellen over hun marketingsucces.

Inmiddels drinkt heel Nederland GiGjes op festivals, in kroeg of club of gewoon thuis. Het drankje is niet meer weg te denken. Max Ponsen: ‘Marketing is belangrijk, maar zonder goed product ben je nergens. Tijdens mijn studie in de Verenigde Staten zag ik Hard Seltzer de markt overnemen. Toen ik er kwam dronk niemand het, toen ik vertrok iedereen. Hoe onbekend het hele concept in Nederland was, bleek wel toen een smaakontwikkelaar op basis van onze input aan de slag ging. De eerste samples waren totaal niet wat we bedoelden, veel te zoet en veel te onopvallend. In Amerika had ik een aantal favorieten en die wilde ik verbeteren, dat werd het uitgangspunt voor onze smaken. We zijn net zolang blijven testen, totdat we recepten hadden ontwikkeld die iedereen lekker vond. Gebruik testpanels met gewone mensen, daar leer je het meeste van.’

Persoonlijk en professioneel

Bob: ‘We hebben de afgelopen jaren keihard doorgebouwd. Dat moest ook wel, met concurrentie van het kaliber waar wij mee te maken hebben. Het dwong ons slim om te gaan met wat we hadden. Om op te vallen op manieren die niet de hoofdprijs kostten. Door zoveel mogelijk zelf te doen. Dat bespaarde geld, maar leverde ons nog veel meer op. Het zelf in de hand houden van de distributie, hielp bijvoorbeeld bij de zichtbaarheid van ons merk. Onze GiG-busjes reden overal rond. En soms moet je investeren, onze samenwerking met Ziggo Dome is daar een voorbeeld van. Daardoor kunnen we nu in een klap nog veel meer mensen middenin de doelgroep bereiken. Elke keer als ik er langsrijd en ons logo zie voel ik me trots.’

Max: ‘Nog een tip is ‘loyaliteit’. Onze afnemers krijgen een goede marge en ons product is scherp geprijsd. En als er een keer iets misgaat, crossen we het hele land door om het recht te zetten. Ook op zondagochtend. Persoonlijk is het bij ons nog steeds, alleen nu wel een stuk professioneler. We begonnen als twee broers op een piepklein Amsterdams appartementje vol banners en blikken, inmiddels runnen we een bedrijf met meer dan vijftien medewerkers.’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!