Even voorstellen: Kerstin van der Veur van Switzerland Convention BureauEven voorstellen: Kerstin van der Veur van Switzerland Convention Bureau
Back Back Interview

Even voorstellen: Kerstin van der Veur van Switzerland Convention Bureau

23 april 2024

Ze kwam voor de liefde naar Zwitserland en sindsdien heeft het land een bijzonder plekje in haar hart. Niet voor niets vormen zowel de internationale evenementenbranche als Zwitserland de rode draad in de carrière van Kerstin van der Veur. Met als missie ‘Keep Switzerland top of Mind’, is ze sinds vorig jaar als Key Account Manager aan de slag bij Switzerland Convention & Incentive Bureau. Even kennismaken?

 

Het enthousiasme voor de evenementenwereld zat er al vroeg in bij Kerstin, ze deed tijdens haar opleiding Toerisme Management en Marketing in Zwitserland veel vrijwilligerswerk bij verschillende grote sportevenementen in de Engadin, zoals de skimarathon. Na haar studie begon ze bij Congress Center Basel en groeide ze door tot manager business development. Kerstin: ‘Het was mijn rol om congressen naar Basel te halen.’ In die rol leerde ze ook haar voorganger bij Switzerland Convention & Incentive Bureau kennen. ‘Ik nam als Zwitserse partner deel aan de evenementen van Lisette. Hoewel ik in Basel verantwoordelijk was voor alleen de venue, leerde ik zowel de evenementenbranche in Zwitserland als de wensen vanuit de congreskant goed kennen.’ Daar plukt ze nu voor haar rol bij Switzerland Convention & Incentive Bureau in Nederland de vruchten van.

 

‘Ik ken veel eventlocaties uit eigen ervaring’

Net voordat ze haar studie afrondde, leerde ze haar Nederlandse man kennen. Kerstin: ‘We hebben heen en weer gereisd tussen Rotterdam en Basel, maar na een tijdje ben ik naar Nederland gekomen en hier voor een PCO gaan werken. Zo leerde ik ook de agency-kant van de evenementenwereld kennen. Daarna ben ik gestart bij Sanofi, een grote farmaceut. Daar was ik als eventspecialist onderdeel van het evenemententeam, dus heb ik ook de corporate kant ervaren.’ Via het werk van haar man kregen ze toen de kans om naar Zwitserland te gaan. ‘Daar zeiden we geen nee tegen’, lacht Kerstin. ‘We zijn toen naar Zurich verhuisd, waar we twee jaar gewoond hebben. Daar heb ik bij Electrolux als eventmanager gewerkt, ook weer een corporate dus. Zo leerde ik veel eventlocaties in Zwitserland kennen. Dat blijkt nu extra handig, want ik ken veel locaties uit eigen eventervaring.’

Zwitserland on top of mind

De missie van Switzerland Convention & Incentive Bureau om Zwitserland binnen de Nederlandse MICE-markt top of mind te houden, sluit naadloos aan bij zowel haar loopbaan als haar liefde voor Zwitserland. Kerstin: ‘Met SCIB proberen we de zakelijke evenementenbranche en de meeting-, incentive-, en eventplanner te enthousiasmeren om een volgend evenement in Zwitserland te organiseren. Zo kan iedereen bij mij terecht als ze informatie of inspiratie nodig hebben. Staat Zwitserland op je lijstje als optie voor een congres of incentive, dan kan ik je ondersteunen met ideeën of je in contact brengen met onze partners.’

Alles is ontzettend goed geregeld in Zwitserland

Natuurlijk hoort daar ook het benadrukken van wat er zo bijzonder is aan Zwitserland bij. ‘Zwitserland is een fantastisch land. De natuur is geweldig – je staat vanuit vrijwel elke grote stad zó bovenop een berg. Ik ben opgegroeid in het noorden van Duitsland waar alles plat is, terwijl je altijd je ogen uitkijkt als je door Zwitserland reist. Een ander voordeel van Zwitserland is dat alles ontzettend goed geregeld is. De treinen rijden op tijd, alles is schoon. De levenskwaliteit is hoog, je voelt je er veilig en daardoor al heel snel thuis. Juist voor de zakelijke markt is dit een enorm pluspunt. Als je iets afspreekt met een Zwitser, dan weet je dat het ook zo gaat gebeuren.’

Speerpunt duurzaamheid

Een paar jaar geleden besloot Zwitserland een speerpunt te maken van duurzaamheid. Kerstin: ‘We zien de behoefte ook in de hoeveelheid aanvragen voor treinreizen. Reizen met de trein werkt ook voor zakelijke groepen. Binnen Zwitserland kun je reserveren vanaf 20 personen. Er gaat één rechtstreekse trein per dag, in 6.5 uur ben je dan in Basel.’

Naast duurzaam, is Zwitserland ook een heel innovatief land met een vruchtbaar klimaat voor zaken. ‘Er zijn veel grote bedrijven gevestigd, de farmaceutische industrie doet er veel onderzoek, CERN is gevestigd in Genève’, vertelt Kerstin. ‘Dat kan voor sommige bedrijven aantrekkelijk zijn voor bijvoorbeeld een bedrijfsvisite.’

Door de veelzijdigheid blijf je altijd nieuwe plekken ontdekken

De enorme diversiteit maakt dat het land interessant is voor incentives. Kerstin: ‘Sportieve groepen kunnen de bergen in, maar mensen vinden het ook altijd leuk om de Zwitserse tradities in de duiken – zoals alphoorn blazen. Zwitserland biedt een ongeëvenaarde dichtheid aan culturele, stedelijke en natuurlijke ervaringen in een zeer klein gebied. Over drie weken ga ik zelf op reis met de Glacier Express. Dat is ook een aanrader! Door de veelzijdigheid blijf je in Zwitserland altijd nieuwe plekken ontdekken. Ik ken bijvoorbeeld Wallis nog niet zo goed, dat schijnt een heerlijke plek te zijn om (ook privé) tot rust te komen. Of Ticino in het zuiden, waar ik vorig jaar rond deze tijd was. Zwitserland, maar alles ademt Italië.’

De komende tijd ligt haar focus bij het leren kennen van de zakelijke evenementenbranche in Nederland. ‘Ik wil zoveel mogelijk contacten persoonlijk ontmoeten, dus leuk om je binnenkort te zien!’

Het volgende event om Kerstin te ontmoeten is tijdens IMEX in Frankfurt.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!