‘De pioniers, die hebben we nu hard nodig’, Sybren Ophof, TeKa Groep‘De pioniers, die hebben we nu hard nodig’, Sybren Ophof, TeKa Groep
Back Back Nieuws

‘De pioniers, die hebben we nu hard nodig’, Sybren Ophof, TeKa Groep

09 juli 2020

Vanaf 1 juli mogen evenementenlocaties weer 100 personen ontvangen en ook de verdere maatregelen worden langzaam versoepeld. Maar de anderhalve meter afstand blijft. Voor de evenementenbranche betekent dit vooral veel creativiteit. Hoe ervaart de evenementenbranche de impact van het coronavirus? Hoe zien ze de toekomst van de branche? Aan het woord Sybren Ophof, Algemeen Directeur TeKa Groep.

Het jaar 2020 verloopt volgens niemands agenda, maar voor Sybren Ophof begon het jaar helemaal vreemd. In oktober stopte hij na ruim 20 jaar bij evenementenlocatie De Fabrique, om als Algemeen Directeur van TeKa Groep het bedrijf verder te ontwikkelen. Sybren: ‘Dat bouwen, daar ben ik nog even niet aan toegekomen. Ik had een andere start verwacht. Net als alle andere bedrijven in Nederland werden wij overspoeld door het fenomeen Corona. We hadden al snel door: dit is een stevig ding, hier zijn we niet zomaar even vanaf.’

Welke kansen zie je? Hoe pakken jullie door?

‘Gelukkig hebben ons snel kunnen herpakken. We hebben in de tussentijd goed gekeken naar de organisatie, waar kunnen we die iets compacter maken? Je hebt de tijd om nieuwe processen te bedenken en zaken slimmer te gaan doen. Je hebt wel mensen, maar geen werk. In plaats van mensen thuis laten zitten, kunnen ze beter aan het werk zijn. We zijn dan ook gaan kijken naar andere businessmodellen. Wat kun je met al die locaties doen als je geen grote groepen mensen kunt ontvangen? Daarnaast hebben we besloten om een nieuw label op te starten, PuurDichtbij, met verse producten van boeren en voedselmakers uit eigen omgeving.’

Wanneer organiseren jullie de eerste evenementen en hoe?

‘Het waren geen evenementen in de traditionele zin van het woord, maar we hebben in de tussentijd veel georganiseerd in onze locaties. De Rijtuigenloods in Amersfoort werd bijvoorbeeld ingezet als Coronateststraat. Zo hielden we onze mensen aan het werk, konden we toch iets factureren en konden we onze maatschappelijke betrokkenheid tonen door iets bij te dragen in deze crisissituatie. In een andere locatie, de Midden Nederland Hallen, draaien we al een tijdje als indoor drive-in bioscoop. Wat blijkt, films als Mamma Mia en Grease doen het hartstikke goed in deze tijd waarin mensen vrolijke afleiding zoeken. Ook draaide er The Fast and the Furious, waar dan bijvoorbeeld weer iemand op af kwam in zo’n verlaagde auto die nét over de drempel kon. Dat zijn positieve manieren om te blijven kijken wat er wél kan.’

Wat verwacht je na de versoepelingen?

‘Alles bij het oude laten heeft geen zin. We moeten vooruit binnen de mogelijkheden. We merken nu dat we meer moeten doen voor minder. We moeten harder werken dan voorheen. Alle evenementenlocaties zijn ingericht op het kunnen ontvangen van grotere aantallen mensen. Daar zijn de businessmodellen op ingericht. We moeten dan ook creatief zijn en andere invulling vinden. Vooral kijken wat wél kan en concepten ontwikkelen die binnen de richtlijnen passen.’

‘Hybride evenementen zullen blijven bestaan. Mensen gaan bewuster naar een evenement toe, ze zullen directer gaan kiezen waar ze hun tijd aan willen besteden. Dat betekent dat de kwaliteit omhooggaat en er minder onzinvergaderingen zullen worden georganiseerd. Mensen zullen bovendien dus niet altijd meer altijd live (of de hele dag) aanwezig zijn bij een evenement. Dat betekent ook wat voor de content van evenementen. Netwerken wordt belangrijker, want de content wordt vastgelegd. Daarvoor hoef je niet meer aanwezig te zijn. Bijkomend voordeel is ook dat sprekers echt maatwerk moeten gaan leveren per evenement. Uiteindelijk zullen we betere kwaliteit krijgen.’

Hoe zie je de toekomst van de branche voor je?

‘De kracht van onze branche is dat mensen sociale wezens zijn en blijven. We zijn gemaakt om bij elkaar te komen. Kennisoverdracht bijvoorbeeld, is dat écht het belangrijkste van een evenement? Juist het netwerken eromheen, het met elkaar kletsen, elkaar aankijken, dat is de kern. We blijven elkaar echt wel zien, we hebben een drive om elkaar te treffen.’

Wil je nog iets kwijt aan je branchegenoten of potentiele opdrachtgevers?

‘Er zijn een aantal opdrachtgevers die nu echt hun nek uitsteken, dat zijn de pioniers van onze branche. Dat is spannend, want alles moet natuurlijk absoluut op een veilige manier, maar die houding van ‘we gaan gewoon door’, die vind ik mooi. Die voorbeelden hebben we nu hard nodig. Er moet altijd iemand als eerste springen voordat er meer schaapjes over de dam gaan. We vinden wel een manier!’

Door > Mahlee Plekker

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!