Creëer spetterende momenten met PlayFountainCreëer spetterende momenten met PlayFountain
Back Back In de spotlights

Creëer spetterende momenten met PlayFountain

07 februari 2024

Vier meter hoog de lucht in spuiten ze, de meer dan 1000 computeraangestuurde fonteintjes van de PlayFountain. ‘Spectaculair vermaak en verfrissende verkoeling in opwarmende stadscentra, maken van de PlayFountain een echte publiekstrekker’, vertelt Wibe Bramer, Manager Ice-World Benelux - de verhuurpartner van PlayFountain. De spannende waterspellen en shows nodigen uit tot spelen en vormen tegelijkertijd een sociale hub doordat mensen blijven kijken en een drankje bestellen bij de omliggende terrassen. ‘Dit zorgt niet alleen voor een geweldige sfeer, maar ook voor extra inkomsten. De PlayFountain kan zo een interessante citymarketingtool zijn!’

‘PlayFountain is een veilige, mobiele speelfontein van 10x10’, licht Wibe het concept toe. ‘In de vloer zitten meer dan 1000 computeraangestuurde fonteintjes. Die zijn allemaal apart geprogrammeerd waardoor er een interactieve speelbeleving wordt neergezet, telkens opnieuw. De interactieve speelbeleving bestaat uit verschillende spellen, zoals bijvoorbeeld een doolhof van waterstralen om de uitgang te vinden.’ Er is altijd een mogelijkheid om de fontein droog te verlaten, maar ben je te langzaam? Dan ben je kletsnat!

PlayFountain als sociaal middelpunt

Na jaren van voorbereiding en ontwikkeling is het PlayFountain-concept sinds 2 jaar actief op de markt. De PlayFountain is mobiel en modulair voor een snelle en eenvoudige montage en demontage. ‘We kunnen hem in een dag op en afbouwen, maar we richten ons op de verhuur voor een periode van minimaal een maand, vertelt Wibe. Door de aantrekkende werking van de PlayFountain zien ze mooie mogelijkheden voor de verhuur aan steden. ‘Binnensteden krijgen steeds meer een andere rol en functie. Mensen gaan nu meer naar een stadscentrum voor de beleving. Wij denken dat PlayFountains – zeker nu het vanaf het voorjaar steeds warmer wordt – een mooie rol kunnen hebben in het trekken én langer vasthouden van mensen. Je ziet dat als zo’n fontein op een stadsplein staat het hele plein een beetje gekoeld wordt, maar ook dat het een sociaal middelpunt wordt. Kinderen – ongeacht leeftijd of achtergrond – hebben samen plezier, mensen zitten ernaast, ouders drinken een drankje op de omliggende terrassen.

Citymarketingtool

Wibe: ‘In Duitsland hebben we de PlayFountain al in behoorlijk wat steden neergelegd en in Nederland heeft het binnenstadbedrijf van Doetinchem de afgelopen zomer eentje neergezet. De PlayFountain is zo een mooie marketingtool om mensen naar je stad of evenement te trekken. Met het oog op warmere zomers kan het inspelen op de behoefte om je binnenstad of evenement aantrekkelijk te houden.’ De speciale verlichting en bijbehorende muziek maken dat de PlayFountain ook ’s avonds ingezet kan worden voor een spectaculaire watershow.’

De PlayFountain werd vrijwel direct na lancering een groot succes in stadcentra en ook bij verschillende attractieparken slaat het product aan. Walibi, Duinrel en een aantal attractieparken in Duitsland hebben er al eentje aangekocht. ‘De aanblik van kinderen van alle leeftijden die samen spelen tussen de waterstralen trekt mensen aan om te blijven hangen en naar de pret te kijken.’

Niet bang zijn dat je haren nat worden

Niet alleen kinderen vinden PlayFountain fantastisch: ‘We hebben ook een aantal festivals gedaan waar hij dan voor een weekend lag’, vertelt Wibe. ‘Zoals bijvoorbeeld op het Bollekesfestival in Antwerpen. Dat bierfestival heeft 200.000 bezoekers. De PlayFountain lag hier toen midden op de Groenmarkt, met veel activiteiten omheen. Zo zie ik de PlayFountain wellicht ook wel staan op andere zomerse festivals. Maar je moet niet bang zijn dat je haren nat worden’, lacht Wibe. Hoewel, dan is de uitdaging om droog te blijven nóg groter!

Tekst: Mahlee Plekker

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!