ATPI: ‘Innovatie zit in ons bloed’ATPI: ‘Innovatie zit in ons bloed’
Back Back Interview

ATPI: ‘Innovatie zit in ons bloed’

20 mei 2022

Flexibel, dienstverlenend en adviserend. Dat is volgens Helen van Berkel - Managing Director & Global Head of Events- de kracht van ATPI. Als een van de meest vertrouwde merken in de reis- en evenementenindustrie dient het bedrijf wereld-wijd corporate organisaties. Van Berkel vertelt over de uitdagingen, ambities en toekomstige plannen van het bedrijf.

Van het organiseren van business meetings en incentives tot het op touw zetten van de hospitality en gastbeleving rondom sportevenementen. ATPI verzorgt events in alle sectoren en bestaat uit maar liefst zes business lines. Dit maakt dat de kernwaarden altijd de vragen van de klant weerspiegelen. ’Onze kracht ligt in het bun-delen van de verschillende expertisen die wij in huis hebben. Daarmee bieden wij de juiste oplossing voor elke klant. Flexibiliteit is hierin belangrijk. Elk event is anders,’ aldus van Berkel.

Lokale aandacht

Het belang van dit aanpassingsvermogen komt met name naar voren in de Sports & Events sector. Zo werden de Olympische Spelen in Tokio geannuleerd. En is de Champions League finale eerder dit jaar verplaatst. Van Sint-Petersburg naar Parijs. Een ander recent voorbeeld is de uitbraak van het coronavirus. De vaccinatie-plicht, het inreisverbod en de restricties die in sommige landen van toepassing waren maakten het organise-ren van programma’s voor gasten niet makkelijker. Van Berkel ziet de gevolgen hiervan terug bij haar klanten: ‘Er is een grotere behoefte aan begeleiding. Wij focussen ons hierdoor nog meer op de travel well-being van de klant.’

Maandenlange voorbereidingen zijn niet altijd bestand tegen dergelijke invloeden van buitenaf. Het aangaan van deze uitdagingen lijken echter typerend te zijn voor ATPI. ‘De actualiteit weet ons altijd te raken. Dit vergt flexibiliteit. En precies daar ligt onze kracht,’ aldus van Berkel. Met name de inzet van lokale partners is wat het bedrijf zo sterk maakt. De organisatie bestaat uit meer dan honderd kantoren is actief in zesenzestig landen. ATPI is wereldwijd actief maar hecht grote waarde aan het geven van ‘lokale aandacht’. Van Berkel: ‘Inwoners van een desbetreffend land kunnen precies vertellen wat er op een bepaald moment speelt. Onze samenwerking met deze lokale partners speelt dan ook een grote rol in ons succes.’

Toekomst

De afgelopen jaren is er binnen de reis- en evenementenbranche een toenemende behoefte aan duurzaamheid ontstaan. Met de service ‘ATPI Halo’ speelt het bedrijf hierop in. De dienst helpt bedrijven bij de ontwikkeling van hun duurzaamheidsstrategie door middel van het meten, verminderen en compenseren van Co2-uitstoot. Ook werkt de organisatie aan hun eigen technologie. Een voorbeeld hiervan is de op maat gemaakte event management portal, waarin bedrijven de status van hun projecten online kunnen monitoren. Daarnaast biedt ATPI hun eigen registratie portal ‘Panorama’ aan. Opdrachtgevers besparen met deze tool veel tijd aan de online registratie van internationale gasten.

Er is sinds kort weer meer mogelijk in de reis-en evenementenbranche. Van Berkel ziet dit terug binnen haar bedrijf. Meerdere teams zijn bezig met de voorbereiding van de Formule 1, de Champions League en met di-verse marathons zowel in Europa als in Amerika. De organisatie is bedrijvig, maar dat betekent niet dat er geen andere plannen in het verschiet liggen. Zo is er een sterke focus op verdere internationalisering van sport events. Er staat inmiddels een volwaardig team in Canada. Daarnaast is er een samenwerking gestart met de International Cricket Council in Dubai en de Basketball Africa League in Afrika. Grootse plannen en altijd in dienst van de klant. ‘Geen dag, maand of jaar is hetzelfde. Zolang innovatie maar in je bloed zit. Dan komt het wel goed.’

Door > Rachell Pekelder

 

Op de hoofdfoto: Helen van Berkel

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!